Letos na podzim chtějí Češi během dovolené cestovat hlavně po Česku a mít víc možností platit kartou
51 % Čechů plánuje strávit podzimní dovolenou v Česku. Vyplývá to z průzkumu Institutu turismu agentury CzechTourism. Podle něj by si lidé chtěli na podzim v průměru vzít 8 volných dnů, což je stejně jako loni a nejčastěji navštívit Jihočeský a Jihomoravský kraj. Předpokládaná průměrná útrata Čechů v daném období za osobu je 6 371 Kč, tedy o 458 Kč vyšší než loni. Na dovolené chtějí cestovatelé nejvíc platit kartou, v Česku tyto platby preferuje 57 % dotázaných, v zahraničí 46 %. Na mnoha místech v srdci Evropy však platit kartou stále nejde. Číst více…
Vyfoťte se jako olympionici a objevte jezero Most při podzimních prodloužených víkendech
Každý sportovní fanoušek se nyní může cítit podobně jako sportovci na olympijských hrách. Stejně jako se oni v dějišti her fotí s obřími olympijskými kruhy, se totiž také příznivci sportu už nyní mohou u jezera Most vyfotit s desetimetrovým nápisem Olympijský festival, který začne za 310 dní. Číst více…
Známe Hrdiny a hrdinky cestovního ruchu za 30 let
Předseda Asociace kempů Bohumil Starý in memoriam, Moravské vinařské stezky a cestovatelská platforma Worldee. To jsou vítězové ocenění Hrdinové cestovního ruchu za 30 let v kategoriích Osobnost, Výjimečný počin a Digitalizace v turismu. Agentura CzechTourism je spolu s Cenou ředitele České centrály cestovního ruchu ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj slavnostně vyhlásila v Praze. Číst více…
Žatec a krajina chmele jsou další českou stopou v UNESCO
Na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO se dnes nově zapsal Žatec a krajina žateckého chmele. Jde o 17. českou hmotnou památku, celkem včetně těch nehmotných jich Česko má už 32. Žatec a krajina žateckého chmele jsou vůbec prvním chmelařským dědictvím se světovou značkou UNESCO. Pivo je jedním z hlavních symbolů Česka, vaření piva má u nás tisíciletou tradici. Neodmyslitelně tak patří do tuzemské gastronomie, která je součástí kulturního turismu. Číst více…
Aktuální problémy příjezdového turismu
V Praze se sešli odborníci na cestovní ruch, aby probrali: „Co nás aktuálně pálí v incomingu“. Na pracovní snídani se mimo jiné zabývali aktuálními příjezdy zahraničních hostů do Česka, leteckým spojením či chybějícími turisty z Asie. Číst více…
Česko podle německých firem patří mezi nejatraktivnější země pro pořádání akcí, 65 % z nich je chce v srdci Evropy do dvou let také uspořádat
Česko je pro německé firmy nejatraktivnější evropskou zemí v souvislosti s pořádáním kongresů, konferencí, veletrhů či výstav a motivačních akcí pro zaměstnance. Myslí si to cca 35 % (v souvislosti s kongresovým turismem) a 34 % (v kontextu s incentivním cestovním ruchem) německých firem. Jde o společnosti s více než 50 zaměstnanci z vybraných průmyslových odvětví. 65 % z nich přitom do dvou let v Česku kongres či jinou akci pravděpodobně také uspořádá. Ukázal to průzkum Institutu turismu agentury CzechTourism. Německo tak má pro Česko velký ekonomický potenciál. Číst více…
Pro španělsky mluvící turisty je letos klíčové, co na cestách zažijí
Zážitek. Právě ten při cestování aktuálně nejvíc vyhledávají Španělé a obyvatelé Latinské Ameriky. Nejdůležitější tak už není místo, ale to, co hosté poznají a co na výletu, dovolené či při jiné formě turismu zažijí. Týká se to nejen gastronomie, která je letos v létě zásadní pro Španěly, ale také měst, kultury a nákupů, doplněných aktivním turismem a tradicemi. Právě ty totiž preferují obyvatelé Brazílie, Mexika a dalších latinskoamerický zemí. Vše, a ještě podrobněji, zaznělo na workshopu, který nedávno nejen pro odbornou veřejnost zdarma uspořádala Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Číst více…
Kam nejvíc jezdili turisté v létě v Česku? Podle posledních analýz do jižních Čech, na jižní Moravu a Liberecko
Jihočeský, Jihomoravský a Liberecký kraj. Právě tam měli nejčastěji mířit Češi během prázdnin podle květnového průzkumu Plány Čechů na letní dovolenou. Třetina lidí přitom chtěla regiony kombinovat, tedy navštívit jich víc. Nejčastěji jižní Čechy spolu s jižní Moravou. Zda to tak skutečně bylo, bude jasné na podzim spolu s novým čísly o ubytování v hotelech, pensionech a apartmánech v Česku. Už teď ale průzkumu dávají za pravdu analýzy obsazenosti tuzemských hromadných ubytovacích zařízení z konce srpna. Podle nich měli cestující cizinci i Češi největší zájem právě o Jihočeský a Jihomoravský kraj. Číst více…
Američané cestují zejména kvůli relaxaci a omlazení, Britové s vědomím: „Žiješ jen jednou“
Různé důvody vedou obyvatele nejznámějších anglicky mluvících zemí k cestování. Zatímco obyvatelé Spojených států amerických (USA) nyní mají jako prioritu „Relax a rejuvenation”, aktuální tendencí turistů z Velké Británie je tzv. YOLO (Žiješ jen jednou) a zaměření na udržitelné cestování a selfguided dovolenou. Brity, co se týče cestování, ovlivňuje celosvětový růst cen, časté stávky, nedostatek pracovní síly a válka na Ukrajině. A Američany? Protože jsou od Evropy daleko, rozhodují se podle cen letenek a nákladů na dovolenou jako takových. Jak zaznělo na exportním workshopu, který uspořádal CzechTourism, evropské lety ze Severní Ameriky jsou nyní o 36 % dražší než v roce 2019. Číst více…
Srpnový inspirativní měsíčník Czech Convention Bureau představuje neobvyklá místa pro pořádání akcí
V dalším inspirativním měsíčníku představujeme výběr neobvyklých objektů vhodných pro pořádání akcí napříč regiony České republiky. Číst více…
Zástupci arabských MICE agentur objevili kouzlo Prahy, Karlovarského kraje i Středních Čech
Ve dnech 11. - 18. srpna 2023 uspořádalo Czech Convention Bureau společně s Carlsbad Convention Bureau, Prague Convention Bureau a leteckou společností SalamAir MICE fam trip pro zástupce cestovních agentur ze Spojených arabských emirátů. Číst více…
Česko v čele V4 spustí kampaň zaměřenou na kreativní města
Kreativní města střední Evropy, tedy „Creative Cities of Central Europe“. To je hlavní motto on-line kampaně zaměřené na americký trh. Spustí se během českého předsednictví v zemích Visegrádské čtyřky (V4), k němuž došlo letos 1. července. Kampaň bude stát 8 milionů Kč, z toho 1 milion Kč zaplatí Česko. Čtyři miliony zaplatí Evropská komise pro cestovní ruch (ETC). Číst více…
Chystá se Evropský lázeňský a balneologický kongres
Ve dnech 4.–6. října 2023 v karlovarském hotelu Thermal proběhne Evropský lázeňský a balneologický kongres, jedna z největších a nejuznávanějších akcí svého druhu. Podtitulem letošního, v pořadí již 27. ročníku, jsou „Evropské lázně – cesta ke zdravému životu“. Výroční konferenci společně pořádají Karlovarský kraj, město Karlovy Vary a Evropská lázeňská asociace (ESPA). Číst více…
Španělé a obyvatelé Latinské Ameriky se dozví víc o Česku nejen na sociálních sítích. Díky projektu Meeting Point Destino Chequia 2023
Tvůrci digitálního obsahu ze Španělska a Latinské Ameriky poznávali Prahu a české i moravské kraje. Na Meeting Point Destino Chequia 2023, který uspořádala Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism ve spolupráci s velvyslanectvím České republiky v Brazílii, destinačními agenturami, dopravci a hoteliéry. Setkání youtuberů, instagramerů, blogerů a influencerů se konalo v rámci projektů ekonomické diplomacie (PROPED). Díky němu se lidé ze Španělska, Mexika, Argentiny, Brazílie aj. o Česku víc dozví na všech on-line kanálech. Číst více…
V Česku je turistů téměř stejně jako v roce 2019
Pouze o 5 885 turistů méně než před koronavirovou pandemií se v letošním 2. čtvrtletí ubytovalo v tuzemských hotelech, pensionech a apartmánech. Celkem do hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) přijelo 5 770 399 hostů, zatímco ve 2. kvartále 2019 jich bylo 5 776 284. Srovnáme-li letošek s rokem 2022, turistů ve 2. čtvrtletí bylo o cca 15 % víc. Ze zhruba 5,8 milionů hostů se v Česku ubytovalo 3,2 milionů domácích turistů, což znamená meziroční nárůst o 4 % a celkem 2,5 milionu cizinců, tedy o 32 % víc než loni. Číst více…
Turisté z Asie znovu objevují Česko. K větší návštěvnosti přispívají kromě přímých leteckých linek i další aktivity CzechTourismu
Japonsko, Tchaj-wan, Jižní Korea nebo Thajsko. Země, pro jejichž obyvatele je Česko velmi zajímavý turistický cíl. A pokud Japonci či Korejci cestují, jsou pro navštívený stát také ekonomicky přínosní, utrácejí totiž víc. Právě na tyto destinace se zaměřily exportní workshopy, které připravuje Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Informují o aktuálních trendech a výhledech na zahraničních trzích. Číst více…
Kdo jsou Hrdinové cestovního ruchu za 30 let? Můžete rozhodnout i vy, v on-line hlasování do 23. srpna
30 let od vzniku samostatné České republiky, 30 let od vzniku České centrály cestovního ruchu – CzechTourism. Výročí, která si právě letos připomínáme. Turismus už je nedílnou součástí tuzemské ekonomiky a od roku 1993 se na jeho rozvoji podílela celá řada lidí. Také vzniklo mnoho projektů, které oblast významně posunuly dopředu. Proto se letošní ocenění Hrdinové cestovního ruchu bude týkat celých třiceti let. O tom, kdo vyhraje, můžete rozhodnout i vy. Číst více…
Jak dostat turisty do regionů? Na gastronomii. Shodli se na tom hosté CzechTourism Podcastu
Gastronomie může prodloužit sezónu a dostat turisty do regionů. Nejen to zaznělo v dalším díle podcastu, který k aktuálním tématům cestovního ruchu připravuje agentura CzechTourism. V zatím posledním pořadu na otázky ředitele České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jana Hergeta odpovídaly ředitelka agentury AR Tour Prague Aneta Huspeková Ondráčková a majitelka Nebespán boutique hotelu Sabina Kmecová. Řeč přišla i na Michelin. Podle obou podnikatelek si Česko daného průvodce zaslouží, lidé z celého světa totiž podle nich jezdí za dobrou gastronomií i do těch nejzapadlejších vesnic. Číst více…
Na self drive dovolenou do regionů láká Česko turisty z Beneluxu a Skandinávie
Také o regiony se zajímají turisté z Beneluxu a Skandinávie. Do zemí, které navštěvují, jezdí často autem a zůstávají o trochu déle než cestovatelé z jiných států. Nejen proto se v Belgii, Dánsku, Nizozemsku a Švédsku uskutečnila on-line kampaň zaměřená na self drive dovolenou. Měla za cíl přilákat víc hostů z daných zemí a prodloužit délku pobytu Belgičanů, Dánů, Nizozemců a Švédů v Česku. Číst více…
Srdce Evropy se dá poznat i pěšky. Třeba na příhraniční Stezce Českem
Chodíte rádi pěšky po Česku? S respektováním přírody a ohleduplně vůči ostatním? Pak jste určitě slyšeli o Stezce Českem. Podílí se na ní také Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Nejen, že sdílí informace o novinkách, pomohla také s vydáním stejnojmenné knihy. A kromě toho aktuálně spolu se Sportovním klubem vozíčkářů Praha řešila natáčení dané trasy v Orlických horách. Desetidílný seriál o prvním oficiálním a tuzemském nejdelším přechodu podél hranic Česka uvidí diváci České televize (ČT) příští rok na jaře. Číst více…
Nejen Britové ochutnali Česko na National Geographic Traveller Food Festivalu v Londýně
Představit destinace mimo Prahu. To byl hlavní cíl prezentace Česka na National Geographic Traveller Food Festivalu v Londýně ve Velké Británii. CzechTourism ji ve spolupráci se statutárním městem Brno, Centrálou cestovního ruchu Jižní Morava a Národním vinařským centrem expozici zajistil už potřetí. Letos větší než v minulosti a také s větším zásahem. Festivalu se během dvou červencových dnů zúčastnilo víc než 7 000 lidí. Číst více…
Rok od požáru je v hlavní sezóně turistů v Českém Švýcarsku méně než dřív
I když si lidé na tento víkend rezervovali ubytování v Českém Švýcarsku z více než 70 %, před požárem byly hotely, pensiony a apartmány v tuto dobu vyprodané. Zatímco loni dokázaly následky nejrozsáhlejšího ohně v historii Česka zmírnit aktivity na podporu cestovního ruchu, poté co pomoc téměř skončila, místní volají po otevření známých i nových turistických cílů. Pro oblast, kde každý desátý člověk pracuje v turismu, je to důležité i kvůli rozprostření návštěvníků, tedy s ohledem na udržitelnost. Číst více…
Pivovar v Lobči získal cenu za mimořádný počin v kulturním dědictví a tradicích Evropy 2023
Česko umí obnovovat památky. Potvrzuje to ocenění Europa Nostra Awards 2023, které získal parostrojní pivovar v Lobči. Pracovali na něm architekti Jana a Pavel Prouzovi. Číst více…
Výběr týmových zážitků i unikátní místa pro konání akcí nově na webu Střední Čechy Convention Bureau
Regionální kancelář pro kongresovou a incentivní turistiku – Střední Čechy Convention Bureau vznikla pod Středočeskou centrálou cestovního ruchu a zaměřuje se na propagaci MICE segmentu v kraji. Nová organizace chce přilákat firmy, které plánují pořádání meetingů nebo konferencí a přesvědčit je, že střední Čechy jsou ideálním místem pro tento typ akcí. Číst více…
Do země zeleného čaje přímo z Prahy. Linka na Tchaj-wan bude v provozu dvakrát týdně
Nádherná přírodní scenerie, tropický deštný prales, vůně zeleného čaje. Praha je ode dneška šestým evropským městem, kam dopravce China Airlines provozuje přímé lety z Tchaj-peje. Přímým spojením s tchajwanským hlavním městem Tchaj-pej se tak řadí po bok Frankfurtu, Amsterodamu, Londýna, Říma a Vídně. Spojení je možné dvakrát týdně a společnost na trať z Tchaj-peje do Prahy nasadí letadlo A350-900. Číst více…
Česko jako ideální destinace pro gastroturistiku
Do Česka za vínem? Proč ne. Že malá země v srdci Evropy má co nabídnout i ve vinařské turistice, bude Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism prezentovat na červencovém veletrhu National Geographic Traveller Food Festival v Londýně. Na akci agentura spolupracuje s Národním vinařským centrem, Centrálou cestovního ruchu Jižní Morava a statutárním městem Brno. Vlastní stánek na festivalu bude mít také Budějovický Budvar. Číst více…
Czech Convention Bureau pokračuje v sérii edukačních workshopů pro regionální partnery
Jedním z dlouhodobých cílů Czech Convention Bureau je rozvoj produktu kongresové a incentivní turistiky v regionech. Kontinuálně pracuje na prohlubování spolupráce mezi regionálními kongresovými kancelářemi, napomáhá při rozvoji regionálních MICE strategií i při realizaci regionálních projektů prostřednictvím pravidelné konzultační činnosti a pořádá odborné workshopy zaměřené na dílčí MICE oblasti. Jedním z nich byl také poslední z nich zaměřený na problematiku USP (unique selling proposition). Číst více…
Zahraniční zastoupení agentury CzechTourism pro Francii má novou ředitelku
Ředitelkou zahraničního zastoupení České centrály cestovního ruchu ve Francii je nově Markéta Dianová. Mezi cíle agentury CzechTourism na tamním trhu patří budování značky Česko, posílení příjezdu turistů do destinací mimo Prahu či důraz na lokality s kombinovanými produkty (kongresový, kulturní či gastroturismus aj.). Také podpora opakovaných cest Francouzů do Česka mimo sezónu a synergie se státními agenturami ve Francii. Číst více…
Kam směřuje lázeňství a co nového se chystá? Odpoví CzechTourism Podcast
Mariánské Lázně letos v létě získaly statut lázní klimatických. Co to pro město a celý Karlovarský kraj znamená, mimo jiné zazní v dalším díle CzechTourism Podcastu. Dnes ho zveřejnila Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. V pořadu nechybí informace o připravovaném Evropském balneologickém kongresu. 27. ročník se uskuteční v Česku, konkrétně v Karlových Varech, a to 4. až 6. října. Číst více…
Světová výstava EXPO 2025 představí talentované a kreativní Česko
Talent a kreativita pro život. Takové bude stěžejní téma českého pavilonu na Všeobecné světové výstavě EXPO 2025 v Japonsku. Výstava se uskuteční od 13. dubna do 13. října 2025 v Ósace. Na přípravě a zajištění prezentace Česka budou spolupracovat také agentura CzechTourism a Kancelář generálního komisaře, která je od letošního ledna součástí sítě Českých center. Číst více…
30 let samostatně, 30 let blízko: Česko a Slovensko jsou srdcem stále spolu
Vztahy Česka a Slovenska jsou i po rozdělení společného státu od ledna 1993 mimořádné. Jak zaznělo na řadě mezinárodních akcí v letošním roce, dají se dokonce označit za nejlepší v novodobé historii. Pomáhá s tím cestovní ruch a agentura CzechTourism doma i v zahraničí. Číst více…
“Prožívej Česko” aneb jak nový cestovatelský podcast láká italské turisty do Česka
Podnítit zvědavost Italů a nalákat je na české hrady a zámky, ale třeba i do lázní a na aktivní dovolenou do České republiky. O to se nově snaží Centrála cestovního ruchu CzechTourism v Itálii pomocí série cestovatelských podcastů. Číst více…
České Budějovice jsou Evropským hlavním městem kultury 2028
Koncept (PERMA)KULTURA dovedl k vítězství v Evropském hlavním městě kultury 2028 (EHMK) České Budějovice. Evropská komise dnes v projektu jihočeské metropole ocenila kulturní plány do budoucna, zapojení místní komunity a krajiny i dobré propojení a zasíťování v rámci Evropské unie. Díky EHMK budou České Budějovice, které ve finále soutěžily s královéhradeckým Broumovem, ještě víc v hledáčku zahraničních turistů. Číst více…
Česko myslí i na digitální nomády, tedy cestovatele za prací
Tzv. digitální nomádi získají jednodušeji než dřív oprávnění k pobytu v Česku. Počítá s tím nový program ekonomické migrace, který schválila vláda. Týká se vysoce kvalifikovaných pracovníků v oboru informačních technologií (IT), kteří vzhledem k charakteru práce nemohou být v klasickém pracovně-právním vztahu. Číst více…
Za romantikou, pocitem svobody i na bramborák
Zahraniční turisté u nás při poznávání Česka utratí za den i několik tisíc korun. I proto jsou velkým přínosem pro tuzemskou ekonomiku. Loni příjmy z turismu dosáhly 118 miliard, byly tak o téměř 51,2 mld. Kč vyšší než v roce 2021. V předcovidovém roce 2019 však šlo o částku 167 mld. Kč. Agentura CzechTourism proto pomáhá s návratem zahraničních turistů do České republiky. Potenciál skýtají mimo jiné turisté z Jižní Koreje. Číst více…
První hotel v Česku získal po pandemii covidu-19 evropskou i národní ekoznačku
Poprvé po koronavirové pandemii má Praha ekologicky šetrný hotel. Novým držitelem EU Ecolabel i značky Ekologicky šetrná služba se stal pražský Best Western Hotel Moráň. Certifikovala ho Česká informační agentura životního prostředí (CENIA). Číst více…
Před Zámkem Žďár vznikl dvacetimetrový monument na poctu Santinimu
Na poctu architekta Jana Blažeje Santiniho Aichela, od jehož smrti letos uplyne 300 let, vznikl v zámku ve Žďáru nad Sázavou originální monument z kartonu. Stavbu připomínající kopuli Poutního kostela sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře navrhl z papíru a lepících pásek francouzský abstraktní umělec Olivier Grossetête. Poslední červnový víkend ji postavili a také zbourali dobrovolníci ze široké veřejnosti. Číst více…
MICE nákupčí z celého světa podruhé v Praze: Events Club Forum 2023
Druhý ročník Events Club Fora – mezinárodního odborného fóra zaměřeného na oblast kongresové a incentivní turistiky proběhl v polovině června v pražském Kongresovém centru. Během dvoudenního workshopu doplněného odbornými prezentacemi, edukačním programem, networkingovými možnostmi a navazujícími tripy do čtyř regionů se setkaly více než dvě stovky účastníků. Hlavním partnerem akce bylo Czech Convention Bureau. Číst více…
Změna termínů konání exportních workshopů
Rádi bychom vás informovali o změně termínů konání exportních workshopů o aktuální situaci na zdrojových trzích – Španělsko + Latinská Amerika, USA + Velká Británie a Blízký východ s Indií. Číst více…
Nová bílá kniha Strategické aliance evropských národních convention bureaus: Společný akční plán pro vedení udržitelných akcí
Strategická aliance evropských národních convention bureaus představila novou bílou knihu s názvem "Jak mohou národní convention bureaus využít svůj vliv na udržitelnost?". V souladu s rámci, který poskytuje Evropská zelená dohoda a iniciativa Net Zero Carbon Events, představuje nový dokument akční plán spolupráce směřující k přechodu na udržitelné akce a k celkovému přechodu na udržitelnost. Dokument byl poprvé představen ve Frankfurtu nad Mohanem na zbrusu novém Globálním fóru pro národní convention bureaus, jehož uspořádání iniciovala Strategická aliance za podpory mezinárodní kongresové asociace ICCA a IMEX Group. Číst více…
Proč se prodírat davem turistů, když můžete objevovat (zatím) neobjevené skvosty Česka?
Zřícenina hradu Vízmburk neboli podkrkonošské Pompeje v Královéhradeckém kraji. Zámek Chyše, který Karel Čapek zvěčnil ve svých dílech Krakatit a Věc Makropulos z Karlovarského kraje. Anebo jihočeská Vodárenská věž v Českých Budějovicích z 18. stol. To jsou neobjevené skvosty České republiky pro rok 2023. Celkem jich Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism vybrala 42, a to na základě tipů z jednotlivých krajů. Číst více…
Trendy roku 2023 na trhu ve Velké Británii
Zahraniční zastoupení CzechTourism Velká Británie a Irsko se během prvního pololetí roku 2023 zúčastnilo několika workshopů pořádaných asociací ANTOR a společností TravMedia, kde byly zprostředkovány informace o nejnovějších trendech v oblasti cestovního ruchu na britském trhu. Tyto informace mohou být benefitem pro české soukromé subjekty v rámci marketování jejich produktů. Britské zastoupení CzechTourism ve spolupráci s asociací AITO také zorganizovalo tzv. Press Club, kde byly odprezentovány novinky z České republiky a možnosti spolupráce v roce 2023 britským médiím a touroperátorům. Číst více…
Vyšší útrata za kratší dobu. Takové jsou plány Čechů na letní dovolenou
61 % Čechů plánuje strávit letní dovolenou v Česku, chtějí zejména odpočívat a lehce sportovat (42 %). Vyplývá to z průzkumu Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism, kterého se zúčastnilo 1 000 respondentů z celé republiky. Podle šetření Češi také v létě v průměru počítají s jedenácti volnými dny. A i když chtějí na dovolené strávit kratší dobu než loni, plánují utrácet víc. Číst více…
Cestovní ruch je v kladných číslech. Nejen saldo 463 milionů Kč pomáhá tuzemskému hospodářství
Příjmy 35,2 mld. Kč, výdaje 34,7 mld. Kč. Tak vypadala platební bilance cestovního ruchu v letošním 1. čtvrtletí. V praxi to znamená kladný zůstatek tzv. účtu turismu ve výši 463 milionů Kč. Cestovní ruch tak opět pozitivně ovlivňuje ekonomiku Česka. Vyplývá to z přehledu platební bilance tuzemského turismu, který na základě údajů České národní banky připravil Institut turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism. Číst více…
Lázeňství v Česku čekají změny. Souvisí s klientelou, službami i moderními technologiemi
I když do lázní v Česku loni přijelo víc než 842 tisíc hostů a celkový počet návštěvníků se tak přiblížil předcovidovým číslům, zahraničních klientů nebylo ani 300 tisíc. Pro tuzemské lázně a města i obce, které jsou s nimi spojené, znamená výpadek bonitních hostů z ciziny ekonomické ztráty a nutnost změny přístupu. Hledají se cesty, jak odvětví a s ním související cestovní ruch restartovat. Číst více…
Česko na veletrhu IMEX Frankfurt
V posledním květnovém týdnu proběhl jeden z největších veletrhů zaměřený na oblast kongresové a incentivní turistiky, na kterém nechyběla ani Česká republika. V druhém postcovidovém ročníku se veletrh vrátil ke svým původním číslům s počtem nákupčích dostahujících téměř 4000. Číst více…
Do hotelů v Česku vůbec poprvé přijelo stejně hostů jako před pandemií covidu-19
České hotely zaznamenaly letos v dubnu o 0,3 % víc hostů než před koronavirovou pandemií. Stalo se tak poprvé od roku 2019. Celkem se v tuzemských hotelech čtvrtý měsíc roku 2023 ubytovalo 1 256 308 lidí. Z toho bylo 711 945 hostů ze zahraničí a 544 363 rezidentů. Vyplývá to z informací Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism, které vycházejí z údajů Českého statistického úřadu. Číst více…
Začíná Pražské Quadriennale 2023
15. ročník multižánrového festivalu Pražské Quadriennale performance designu a prostoru je otevřen. Během jedenácti dnů se uskuteční živé performance v ulicích Prahy, výstavy v Holešovické tržnici, originální inscenace studentů a začínajících umělců na Divadelní fakultě - DAMU. A Veletržní palác Národní galerie Praha ožije díky scénografickým prvkům a dílům divadelní architektury. Číst více…
Většina Čechů vítá cestovní ruch, mnozí rezidenti jsou z něj nadšení
Obyvatelé Česka vidí v cestovním ruchu zejména přínosy. Lidé z turisticky exponovaných oblastí dokonce ještě víc, než to vychází napříč republikou. Z průzkumu Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism vyplynul celkový iritační index, tedy míra znepokojení z turismu, 2,02, resp. 1,89. Nižší je, vezmeme-li celé Česko. Benefity spojené s cestovním ruchem si totiž Češi velmi uvědomují a vítají je. Číst více…
Tradice jednotlivých krajů Česka netradičně. Začíná zahraniční kampaň CzechTourismu
Nečekané tradice (Unexpected Traditions). Novou on-line kampaň pro zahraničí trhy spouští Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Originální vizuály, které bez klišé představují všechny kraje Česka, připravila pro CzechTourism na základě tendru kreativní agentura VCCP. Číst více…
Italští nákupčí se seznámili s MICE nabídkou České republiky
V posledním květnovém týdnu se Česká republika prezentovala na specializovaném MICE workshopu MICE & More, který proběhl v netradičních prostorách milánského fotbalového stadionu San Siro. Číst více…
Praha a celé Česko patří mezi světové velmoci v kongresové turistice
Do TOP 5 nejpopulárnějších kongresových destinací světa se vůbec poprvé v historii dostala Praha. Čelní příčku v žebříčku Mezinárodní kongresové asociace ICCA (International Congress and Convention Association) za rok 2022 hlavní město Česka nově drží spolu s Vídní, Lisabonem, Paříží a Barcelonou. Do TOP 20 se dostalo i Česko. Číst více…
V Česku mají turisté nejraději lanovku na Petřín a Pražský hrad, v krajích většinou ZOO
Víc než 1,7 milionů lidí loni jelo lanovkou na Petřín. Tato zážitková doprava se tak stala vůbec nejnavštěvovanějším turistickým cílem roku 2022. Do první desítky se probojoval také Pražský hrad, ZOO Praha, Aquapalace v Čestlicích, Dolní Vítkovice v Ostravě, ZOO Zlín, Aqualand Moravia Pasohlávky, Safari Park Dvůr Králové, Hrad Špilberk v Brně a Zoologická zahrada Ostrava. Každý z turistických cílů na prvních třech místech přitom navštívil víc než milion cestovatelů. Z přehledu, který Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism sestavila ve spolupráci s kraji, je zřejmé, že turisty podobně jako loni nejvíc lákaly ZOO, zábavní turistické cíle a hrady a zámky. Číst více…
Máte oblíbené muzeum? Dejte mu hlas v soutěži Muzeum roku 2023
Poprvé v historii prostřednictvím portálu Kudy z nudy (KzN) se uskuteční soutěž Muzeum roku. A to díky spolupráci České centrály cestovního ruchu – CzechTourism a Asociace muzeí a galerií České republiky. Akce, která se po pěti letech obnovuje, má za cíl podpořit návštěvnost, zviditelnit muzejnictví a ukázat, co nového tuzemské muzejní instituce nabízejí. Muzeum roku 2023 vzejde z hlasování široké veřejnosti. Číst více…
Pro udržitelnost cestovního ruchu je klíčová vyváženost
Víte, jak se na udržitelnost cestovního ruchu dívají lidé z různých oborů? Jakou roli v cestování hraje ohleduplnost vůči budoucím generacím, kde v Evropě udržitelný turismus umí nejlépe a Česko by se mohlo inspirovat? Na tyto a další otázky odpovídá třetí CzechTourism Podcast, který si ode dneška můžete pustit. Číst více…
Francouzi budou moct poznat netradiční Česko
Brněnský Zelný trh včetně podzemních prostor, vinařství Ilias v Pavlově nebo Luhačovice. Místa, která se ještě letos představí divákům francouzských televizí TV5 Monde a France 2. Štáb z Francie strávil v květnu v Jihomoravském a Zlínském kraji několik dní. Pro pořad Země a trhy světa (Pays et marchés du monde) natáčel také Farmu Ráječek u Brna, luhačovické Bednářství Fryzelka či trhy v souvislosti s otevřením pramenů během zahájení lázeňské sezóny v Luhačovicích. Vše díky spolupráci se zahraničním zastoupením CzechTourismu pro Francii. Číst více…
Digitalizace usnadňuje cestování
Maximálně usnadnit a zlepšit kvalitu cestování díky digitalizaci. To jeden z cílů, kterým se zabývá nejen Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism. Co a proč dělá, zaznělo na konferenci Internet ve státní správě a samosprávě (ISSS) v Hradci Králové. Moderní informační a komunikační technologie hrají klíčovou roli u portálů jako je Kudy z nudy či Visit Czechia, projektů e-Turista či GDS, ale také v souvislosti s prezentací Česka na fotografiích či ve videu. Číst více…
Rozjeďme se za klasickou hudbou. V Česku začíná festivalová sezóna
Jeden z nejrychleji rostoucích segmentů cestovního ruchu. To je kulturní turismus, který podle Světové organizace cestovního ruchu (UNWTO) tvoří 40 % turismu. V Česku jde o zvlášť důležitou oblast, vždyť v kontextu s kulturním dědictvím navštěvuje zemi v srdci Evropy průměrně 40 % zahraničních hostů. Nejvíc Francouzi (43 %), Britové a Američané (42 %), Rusové (40 %), Němci (36 %) a Rakušané (35 %). Pro mnohé z nich bývají největším lákadlem festivaly klasické hudby, jejichž hlavní sezóna právě začíná. Číst více…
Zahraniční turisté se vrací do Česka, meziročně jich je výrazně víc
Téměř 3,8 milionů hostů z celého světa přijelo do hromadných ubytovacích zařízení (HUZ) v Česku v letošním prvním čtvrtletí. To je o 36 % víc turistů než v roce 2022. V absolutních číslech sice po Česku stále víc cestovali Češi, meziročně však výrazně přibylo hostů ze zahraničí. Zatímco rezidentů se v tuzemských HUZ se ubytovalo o 12 % víc než v roce 2022, celkem 2 128 217, cizinců bylo víc o 87 %, celkem 1 662 071. Číst více…
Horská střediska zahajují letní sezónu. Zhruba polovina Čechů plánuje v létě pobyt na našich horách
Horská střediska postupně otevírají letní sezónu. Provozovatelé připravují velmi širokou nabídku aktivit, včetně využití lanových drah. I letos se objeví na horách novinky, zejména pro cyklisty. Zájem o české hory je ještě o něco vyšší než v loňské letní sezóně. Klesá zájem o jednodenní výlety a návštěvníci stále více počítají s vícedenních pobyty a využíváním dalších služeb a aktivit, jejichž rozvoj v uplynulých 10 letech na českých letních horách hodnotí velmi kladně. Číst více…
Czech Convention Bureau představilo kongresovou nabídku České republiky zástupcům mezinárodních asociací
Ve dnech 16. – 18. 4. 2023 proběhl první ročník specializovaného MICE business fóra Events Club Association Forum, který se konal v rakouském Salzburgu a byl zaměřen na mezinárodní odborné asociace. Mezi účastníky nechyběla ani Česká republika. Číst více…
Vysočina se chce jako první kraj v Česku víc zaměřit na venkovskou turistiku
Nejvíc obcí s méně než tisícovkou obyvatel v Česku. Tak vypadá Kraj Vysočina, tedy region, kde lidé žijí hlavně na venkově a hustota osídlení není příliš velká. Proto má v dané oblasti turismus spojený s venkovem a půdou velký potenciál. Vysočina Tourism si to uvědomuje. V letošní turistické sezóně tak – kromě řady památek zapsaných na seznamu UNESCO – nově nabídne také zážitky na farmách a statcích, regionální produkty včetně lokální gastronomie, nápojů z místních pivovarů a originálních objektů v malých obcích či zcela na samotě. Vysočina je tak vůbec prvním krajem Česka s ucelenými službami v oblasti venkovské turistiky a regionem, který má daný segment jako prioritní téma. Číst více…
Česko v hledáčku celého světa, začíná Czechia Travel Trade Day
Na jižní Moravu loni přijelo vůbec nejvíc hostů z Česka za posledních deset let. Jednalo o cca 1,5 milionů rezidentů, zatímco zahraničních turistů do Jihomoravského kraje zavítalo cca 525 tisíc. Region, který kromě Prahy patří mezi nejnavštěvovanější v zemi v srdci Evropy, tak v roce 2022 navštívily celkem zhruba 2 miliony turistů. V praxi to znamená meziroční nárůst o 49,4 %, ve srovnání s obdobím před pandemií covidu-19 to bylo jen o 6,9 % turistů méně. S návratem cestovního ruchu a zejména podporou zahraniční návštěvnosti pomáhá Czechia Travel Trade Day. Právě dnes začíná v Brně. Číst více…
V Praze se otvírá expozice piva
Zážitková expozice Pilsner Urquell: The Original Beer Experience, kde příběh plzeňského piva ožívá unikátním způsobem, se v centru Prahy pro veřejnost otevře již v sobotu 22. dubna. Návštěvníci se mohou těšit na nejmodernější technologie i jedinečnou atmosféru. Číst více…
Co se děje na zahraničních trzích? Dozvíte se na 3. ročníku tradičních exportních workshopů
Přehled dění na zahraničních trzích, aktuální trendy a předpokládaný vývoj do budoucna. To jsou některá z témat exportních workshopů. Už 3. ročník, který připravila Česká centrála cestovního ruchu - CzechTourism, začal právě v dubnu. Akce, kde informace podávají ředitele zahraničních zastoupení agentury CzechTourism, jsou určeny zejména pro odborníky na cestovní ruch. Letošní první workshop, který se konal on-line, se zaměřil na německy hovořící trhy: Německo, Rakousko a Švýcarsko. Číst více…
S jarní sezónou se začne jezdit také na vodu
58 % Čechů plánuje strávit jarní dovolenou v Česku. Chtějí ji mít v průměru jeden týden a za jednoho cestovatele utratit 6 148 Kč. Vyplývá to z průzkumu Institutu turismu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism. Na cestovatele do a po Česku čeká v sezóně 2023 mimo jiné víc než 44 tisíc km pěších tras a 40 tisíc km silničních cyklotras. Také se dá předpokládat větší zájem o ekonomicky výhodné cestování související s vodáctvím a ubytováním v kempech. Číst více…
Česko se po rakouském Ferien Messe představí také na největším cyklo festivalu Argus Bike
Poprvé ve stejném formátu jako před pandemií covidu-10 se ve Vídni uskutečnil veletrh Ferien Messe. Čtyřdenní akci, kde se představilo víc než 840 vystavovatelů z toho na 500 zaměřených na prázdninovou cestovatelskou nabídku, navštívilo téměř 70 tisíc lidí. Expozici českých krajů, měst, hotelů a lázní zajistil CzechTourism. Aktuálně Česká centrála cestovního ruchu chystá v Rakousku prezentaci Česka na cyklo festivalu Argus Bike. Uskuteční se už tento víkend. Číst více…
Rakušané chtějí letos cestovat víc, hlavně za gastro zážitky
Téměř 72 % Rakušanů letos plánuje cestu do zahraničí. Klíčovou roli v tom hraje gastronomie. Víc než 73,1 % rakouských turistů má totiž návštěvu restaurace jako nejčastější aktivitu na dovolené v cizině, následuje koupání (72,3 %) a prohlídka památek (64,4 %). Číst více…
Shodneme se na české národní značce? Odpoví nový CzechTourism Podcast
Česko nebo Česká republika? Jak se má naše země prezentovat navenek? Právě o tom je druhý díl CzechTourism Podcastu, který má premiéru právě teď. Číst více…
Zimní sezóna byla pro skiareály náročná, ale návštěvníci byli spokojeni
I přes značné výkyvy počasí se podařilo provozovatelům připravit na horách dobré podmínky. Zejména díky investicím do kvalitního technického zasněžování a akumulačních vodních nádrží byli návštěvníci s kvalitou sjezdových tratí lyžařských areálů spokojeni a potvrdil se zájem o české hory. Na některých místech lze lyžovat až do Velikonoc. Číst více…
Králem české gastronomie se stal Marek Fichtner
Po tříleté pauze byla již po sedmé vyhlášena anketa Zlatý kuchař 2022. O pořadí rozhodovala celá řada odborníků a fandů gastronomického řemesla, která sestavila svůj vlastní žebříček deseti nejzajímavějších českých kuchařů/kuchařek roku 2022, jednoho zahraničního kuchaře/kuchařku, jmenovala jednoho kandidáta/kandidátku na Objev roku, tip na kuchaře/kuchařku, který/á vstoupí do Gastronomické síně slávy, a určila Zlatého cukráře / cukrářku. U každého z nominovaných měla být oceněna jeho kreativita a hledání nových cest. Číst více…
Východní Čechy v Bratislavě
Dne 30.3. 2023 v 11:00 se v NIBBLE Restaurant (Zichyho palác) v Bratislavě uskutečnila tisková konference o východních Čechách, připravená ve spolupráci CzechTourism ZZ Slovensko s Destinační společností Východní Čechy a s Královéhradeckou krajskou centrálou cestovního ruchu. Číst více…