Ve středu 4. 8. se konal další online workshop určený pro české subjekty v cestovním ruchu o aktuální situaci na zdrojových trzích. Tentokrát jsme se zaměřili na Francii, Itálii a Španělsko. Přestože nyní probíhá období letních dovolených, zúčastnila se workshopu necelá šedesátka profesionálů cestovního ruchu.
O chuti a plánech tamních obyvatel na cestování, probíhajících i připravovaných marketingových aktivitách CzechTourismu na výše uvedených trzích a možnostech budoucí spolupráce informovali Kateřina Srbková, ředitelka zahraničního zastoupení CzechTourism ve Francii, Markéta Lehečková, ředitelka zahraničního zastoupení CzechTourism ve Španělsku, a Luboš Rosenberg, ředitel zahraničního zastoupení CzechTourism v Itálii.
„Cestování se v roce 2021 stalo pro Francouze „vitální potřebou“. Důsledky sanitární krize podporují touhu po dovolené a stavějí ji do popředí žebříčku hodnot. Jednoduchost a flexibilita jsou zásadní při organizaci cesty, stejně jako možnost storna. Antikonformismus, improvizace a personalizovaná zkušenost jsou další tendence a stále více se uplatňuje kombinace dovolené a práce na dálku. Francouzi pro letošní rok upřednostňují přírodu a fyzické aktivity a mají zájem i o zahraniční destinace, které evropský covid pas činí přístupnějšími. Je zde cítit hlad po cestování, ale také jistá zdrženlivost způsobená současnou situací a nepřehledností podmínek při mezinárodním cestování,“ uvedla za Francii Kateřina Srbková, ředitelka zahraničního zastoupení CzechTourism v Paříži.
Situaci ve Španělsku nám představila Markéta Lehečková, ředitelka zahraničního zastoupení CzechTourism v Madridu: „Španělsko je jediná země v EU, která je prakticky od počátku možnosti cestování do České republiky mezi zeměmi s vysokým a aktuálně velmi vysokým rizikem nákazy. Jde o zemi s vysokým procentem dokončení očkováním ve věkových skupinách 35+, také z toho důvodu máme od ukončení nouzového stavu ve Španělsku dobrou zpětnou vazbu ze strany cestovních kanceláří i individuálních turistů ohledně poptávky cestování do České republiky. Do pondělí 2.8. bylo velmi komplikované cestování rodin díky věkovému limitu u dětí do 6 let a nutnosti 5 denní karantény po příjezdu do ČR pro starší děti. Nové opatření, které umožňuje dětem od 6 do 12 let podstoupit PCR test hned po příjezdu do ČR bez nutnosti 5 denní karantény snad pomůže rodinám, které měly rezervace na srpen cesty do ČR uskutečnit. Negativním faktorem je pro příjezdy z našeho trhu fakt, že za dokončené očkování je ve Španělsku u lidí, kteří onemocněli covidem, považováno očkování jednou dávkou a je téměř nemožné se druhou dávkou (v případě dvoudávkových vakcín) doočkovat a formálně tím ukončit vyžadované očkování Českou republikou. Přímá letecká spojení jsou ze Španělska velmi dobrá, epidemiologická situace se zlepšuje, což nám dovoluje doufat v postupnou reaktivaci cestování Španělů do Česka.“
„Během pandemie Italové na zahraniční dovolenou nejezdili. Vláda podpořila domácí cestovní ruch takzvanými vouchery na dovolenou. Bylo to velmi populární především během loňského roku. Italové se chovají velice zodpovědně a velmi dobře se daří očkování. Možná je to kvůli tomu, že Itálie byla první země v Evropě, kde se pandemie objevila. Denně se v apeninské zemi aplikuje na půl milionu očkovacích dávek, plné očkování má za sebou 60 procent Italů starších dvanácti let. V letošním roce se na dovolenou chystá každý druhý Ital, přičemž statistici zaznamenávají silné regionální rozdíly. Ovšem pozor, jen pět procent italských dovolenkářů letos hodlá vycestovat do zahraničí. 33 procent respondentů chce dovolenou strávit ve svém kraji, 64 procent pro svou dovolenou zvolí jiný italský kraj. Důvody, proč se Italové letos nechystají do zahraničí, jsou jak ekonomické, tak spojené s covidem. Letní dovolená Italů pak v 80 procentech případů nepřekročí 14 dní. Nejčastěji se Italové na dovolenou letos dopravují autem. Důvodem je flexibilita pro případ změny pravidel v dané destinaci. Ubytování z 35 % hledají v hromadných ubytovacích zařízeních, z 32 % v rekreačních domech, z 23 % v apartmánech a pronájmech bytů a z 10 % v kempech. A co je zásadní – až třetinu ze svého rozpočtu určeného na dovolenou věnují gastronomii. Italové postupně mění své cestovatelské návyky. Čím dál důležitější pro ně jsou outdoor, aktivní dovolená, vysokorychlostní internet a digitalizace, flexibilita, zážitky,“ doplnil za Itálii Luboš Rosenberg, ředitel zahraničního zastoupení CzechTourism v Miláně.
Italští turisté patřili před pandemií mezi TOP 10 přijíždějících zahraničních návštěvníků, jejich počty se pohybovaly okolo 400 000 ročně. Francouzů i Španělů přijíždělo každý rok mezi 200 – 300 tisíci.
Další workshop zaměřený na Velkou Británii & Irsko a skandinávské země (akcent především na Dánsko a Švédsko) se uskuteční opět ve středu, a to 1. září. Účast na těchto workshopech je zdarma.
„Během pandemie Italové na zahraniční dovolenou nejezdili. Vláda podpořila domácí cestovní ruch takzvanými vouchery na dovolenou. Bylo to velmi populární především během loňského roku. Italové se chovají velice zodpovědně a velmi dobře se daří očkování. Možná je to kvůli tomu, že Itálie byla první země v Evropě, kde se pandemie objevila. Denně se v apeninské zemi aplikuje na půl milionu očkovacích dávek, plné očkování má za sebou 60 procent Italů starších dvanácti let. V letošním roce se na dovolenou chystá každý druhý Ital, přičemž statistici zaznamenávají silné regionální rozdíly. Ovšem pozor, jen pět procent italských dovolenkářů letos hodlá vycestovat do zahraničí. 33 procent respondentů chce dovolenou strávit ve svém kraji, 64 procent pro svou dovolenou zvolí jiný italský kraj. Důvody, proč se Italové letos nechystají do zahraničí, jsou jak ekonomické, tak spojené s covidem. Letní dovolená Italů pak v 80 procentech případů nepřekročí 14 dní. Nejčastěji se Italové na dovolenou letos dopravují autem. Důvodem je flexibilita pro případ změny pravidel v dané destinaci. Ubytování z 35 % hledají v hromadných ubytovacích zařízeních, z 32 % v rekreačních domech, z 23 % v apartmánech a pronájmech bytů a z 10 % v kempech. A co je zásadní – až třetinu ze svého rozpočtu určeného na dovolenou věnují gastronomii. Italové postupně mění své cestovatelské návyky. Čím dál důležitější pro ně jsou outdoor, aktivní dovolená, vysokorychlostní internet a digitalizace, flexibilita, zážitky,“ doplnil za Itálii Luboš Rosenberg, ředitel zahraničního zastoupení CzechTourism v Miláně.
Italští turisté patřili před pandemií mezi TOP 10 přijíždějících zahraničních návštěvníků, jejich počty se pohybovaly okolo 400 000 ročně. Francouzů i Španělů přijíždělo každý rok mezi 200 – 300 tisíci.
Další workshop zaměřený na Velkou Británii & Irsko a skandinávské země (akcent především na Dánsko a Švédsko) se uskuteční opět ve středu, a to 1. září. Účast na těchto workshopech je zdarma.