Nejstarší sklářská škola na světě, která vznikla v roce 1856, je v Česku. A to v Libereckém kraji. Aktuálně se o ni a další místa spojená s českým sklem zajímá francouzská televize TF1. V Kamenickém Šenově a na dalších místech Křišťálového údolí natáčí reportáže pro víkendové hlavní zprávy. Štáb z Francie se vydá také do Krkonoš, kde se bude věnovat tuzemským horám. To vše díky spolupráci zahraničního zastoupení České centrály cestovního ruchu – CzechTourism pro Francii, Křišťálového údolí, KRNAP a Libereckého kraje.
V reportážích pro publikum z Francie by kromě Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské Kamenický Šenov chybět neměly ani Sklárna Pačinek ve Cvikově u Kunratic, sklárna AJETO v Lindavě nebo sídlo LASVITU v Novém Boru. Francouzský štáb plánuje natáčet také v Muzeu skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, nebo s Ladislavem Ševčíkem z Bohemia Krystal a ve studiu Lhotský skláři, které sídlí také v Železném Brodě. Konec aktuálního francouzského putování za českým sklem pak bude patřit Rautisu, tedy výrobně vánočních ozdob se skleněných perel, zapsané na seznamu UNESCO.
„Místa, která jsme pomáhali vytipovat pro natáčení francouzské TF1, mají mezinárodní a velmi aktuální kontext. Třeba Sklárna Pačinek s křišťálovým chrámem, zahradou a hutí, hraje zásadní roli ve filmu Glass Onion s Danielem Craigem, který dnes vede žebříčky na Netflixu,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Firma Lasvit, jejíž název vznikl spojením slov Láska + Svit, pyšnící se oceněním Dezeen Award, sídlí v unikátním skleněném domě propojeném s tradiční podstávkovou stavbou. A v lindavských hutích AJETO vznikají trofeje pro Tour de France.“
TF1 je nejsledovanější soukromá televize ve Francii. Víkendové hlavní zprávy Week-end JT pravidelně sleduje 4 až 6 milionů diváků.
„Reportáže v Česku pro TF1 natáčí francouzský novinář Matthieu Dupont. Delší se bude týkat Křišťálového údolí, kratší Krkonoš. Podobat by se měly ZOOM videím, která stejný redaktor už dřív natočil ve francouzském pohoří Jura,“ říká manažerka vztahů s veřejností a PR Jana Trojanová, pověřená řízením zahraničního zastoupení CzechTourism pro Francii a dodává: „České tradice jsou i letos pro marketing CzechTourismu klíčové. Aktivní turistika a česká příroda pak patří mezi hlavní komunikační linky francouzského zahraničního zastoupení. Proto nás potěšilo, že byl pan Dupont otevřený novým námětům. Liberecký kraj patří mezi francouzskými cestovateli k méně navštěvovaným českým regionům. Reportáže pomohou zvýšit povědomí o tamních přírodních krásách a o tradici sklářského umění včetně moderních podob.“
Redaktor TF1 Matthieu Dupont, který v minulosti natáčel třeba v Toskánsku nebo Skotsku, shrnuje dojmy z prvního natáčecího dne v Česku: „Neuvěřitelný pan Pačinek, v kterém se snoubí vášeň a oddanost k umění předků a láska k precizně odvedené práci! Bylo mi potěšením poznat jeho skleněnou zahradu a malý kostel naproti jeho sklárně, kde vystavuje svá díla. A to nemluvím o pokladu skrytém uvnitř kostela, který by měl vidět každý návštěvník Křišťálového údolí a brzy jej uvidí i diváci TF1.“ Dupontovo nadšení se týká i unikátního křišťálového oltáře Božího hrobu. Tento starobylým sklem vykládaný oltář byl objeven v kostele v Kunraticích u Cvikova před dvěma lety.
Reportáže o Česku by – kromě dříve zmiňovaného – měly zachytit i největší sbírku bižuterie či nový pavilon „Muzejní krystal“ jabloneckého Muzea skla a bižuterie nebo ryté a broušené sklo či tavené plastiky ze Železného Brodu. Jsou od tuzemských výrobců, kteří dodávají jedinečné české produkty na čínský a japonský trh včetně císařského dvora nebo do dánského království. Dle současných informací by se české sklo a hory měly v hlavních zprávách TF1 objevit už letos v únoru.
„Místa, která jsme pomáhali vytipovat pro natáčení francouzské TF1, mají mezinárodní a velmi aktuální kontext. Třeba Sklárna Pačinek s křišťálovým chrámem, zahradou a hutí, hraje zásadní roli ve filmu Glass Onion s Danielem Craigem, který dnes vede žebříčky na Netflixu,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Firma Lasvit, jejíž název vznikl spojením slov Láska + Svit, pyšnící se oceněním Dezeen Award, sídlí v unikátním skleněném domě propojeném s tradiční podstávkovou stavbou. A v lindavských hutích AJETO vznikají trofeje pro Tour de France.“
TF1 je nejsledovanější soukromá televize ve Francii. Víkendové hlavní zprávy Week-end JT pravidelně sleduje 4 až 6 milionů diváků.
„Reportáže v Česku pro TF1 natáčí francouzský novinář Matthieu Dupont. Delší se bude týkat Křišťálového údolí, kratší Krkonoš. Podobat by se měly ZOOM videím, která stejný redaktor už dřív natočil ve francouzském pohoří Jura,“ říká manažerka vztahů s veřejností a PR Jana Trojanová, pověřená řízením zahraničního zastoupení CzechTourism pro Francii a dodává: „České tradice jsou i letos pro marketing CzechTourismu klíčové. Aktivní turistika a česká příroda pak patří mezi hlavní komunikační linky francouzského zahraničního zastoupení. Proto nás potěšilo, že byl pan Dupont otevřený novým námětům. Liberecký kraj patří mezi francouzskými cestovateli k méně navštěvovaným českým regionům. Reportáže pomohou zvýšit povědomí o tamních přírodních krásách a o tradici sklářského umění včetně moderních podob.“
Redaktor TF1 Matthieu Dupont, který v minulosti natáčel třeba v Toskánsku nebo Skotsku, shrnuje dojmy z prvního natáčecího dne v Česku: „Neuvěřitelný pan Pačinek, v kterém se snoubí vášeň a oddanost k umění předků a láska k precizně odvedené práci! Bylo mi potěšením poznat jeho skleněnou zahradu a malý kostel naproti jeho sklárně, kde vystavuje svá díla. A to nemluvím o pokladu skrytém uvnitř kostela, který by měl vidět každý návštěvník Křišťálového údolí a brzy jej uvidí i diváci TF1.“ Dupontovo nadšení se týká i unikátního křišťálového oltáře Božího hrobu. Tento starobylým sklem vykládaný oltář byl objeven v kostele v Kunraticích u Cvikova před dvěma lety.
Reportáže o Česku by – kromě dříve zmiňovaného – měly zachytit i největší sbírku bižuterie či nový pavilon „Muzejní krystal“ jabloneckého Muzea skla a bižuterie nebo ryté a broušené sklo či tavené plastiky ze Železného Brodu. Jsou od tuzemských výrobců, kteří dodávají jedinečné české produkty na čínský a japonský trh včetně císařského dvora nebo do dánského království. Dle současných informací by se české sklo a hory měly v hlavních zprávách TF1 objevit už letos v únoru.