Do Česka za vínem? Proč ne. Že malá země v srdci Evropy má co nabídnout i ve vinařské turistice, bude Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism prezentovat na červencovém veletrhu National Geographic Traveller Food Festival v Londýně. Na akci agentura spolupracuje s Národním vinařským centrem, Centrálou cestovního ruchu Jižní Morava a statutárním městem Brno. Vlastní stánek na festivalu bude mít také Budějovický Budvar.
Sklepní uličky, zákoutí s vinnou révou a víno. Vinařská turistika se čím dál tím víc dostává také do hledáčku zahraničních hostů. O tom, že právě gastroturistika, tedy poznávání míst přes jídlo a pití, je jedním ze způsobů, jak nalákat k návštěvě Česka, je přesvědčena agentura CzechTourism. České vinařství a Česko jako destinace pro vinařskou turistiku se tak představí na National Geographic Traveller Food Festivalu. Uskuteční se v Londýně už tento víkend, tedy od 15. do 16. července 2023.
“Podle mezinárodních trendů zájem o cestování za jídlem roste. A Česko nechce být pozadu. Gastronomie patří spolu s památkami mezi hlavní lákadla pro cestování do Česka,” říká ředitel České centrály cestovního ruchu-CzechTourism Jan Herget a upřesňuje: “Z našeho průzkumu vyplývá, že v průměru každý čtvrtý zahraniční turista realizuje v Česku alespoň jednu aktivitu spojenou s gastronomií. Gastronomie nejvíce láká Američany a Němce (27 %), Brity (28 %) a Francouze (32 %).“
Hosté ze zahraničí budou moci na akci poznat tuzemské víno, zjistit, jak je to s výlety do přírody nebo za pamětihodnostmi na vinařských stezkách, po kterých se dá cestovat pěšky i na kole. Představí se také historie a současnost tuzemského vinařství a chybět nebude ani prezentace barové scény v Brně včetně ochutnávky koktejlů.
„Už loni jsme měli velkou radost, že jsme se mohli zúčastnit tohoto prestižního eventu, na který zavítalo více než 6 000 návštěvníků. Ukazuje se, že jde o výbornou platformou, jak Česko představit klientele, která se zajímá o cestování spojené s kuchyní a specialitami konkrétních destinací. Britští a irští turisté se na Česko už nedívají jen jako na destinaci, kde navštíví hlavní město, ale jako na místo pro sofistikovanou dovolenou s kvalitní nabídkou i pro náročnější hosty,” doplňuje ředitelka zahraničního zastoupení CzechTourism Velká Británie a Irsko Katarína Hobbs.
Zahraniční klientele je určená i speciální kampaň Tradice, která prezentuje všechny kraje Česka a ukazuje tuzemské tradice netradičně. Například do Jihomoravského kraje láká na nečekané pokladnice v podobě vinných sklípků, do Plzeňského kraje zase na nečekané mléko v podobě piva. Díky tomu, že Česko má tisíciletou tradici ve vaření piva, je daná věc velkým tématem i jako kulturní produkt. Tuzemská pivní kultura usiluje o zápis na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Součástí má být samotný nápoj, kultura čepování, atmosféra české hospody i česká věta: „Jdeme na jedno“. A o zápis do UNESCO jako vůbec první na světě coby krajina chmele usiluje také město Žatec. Výsledky by zaznít letos v září v Rijádu.
Na gastroturistiku se zaměřuje taky speciální projekt agentury CzechTourism a Asociace kuchařů a cukrářů České republiky Czech Specials. Snaží se popularizovat českou kuchyni v tradičním i moderním pojetí, propagovat a podporovat restaurace tak, aby do nich zavítalo co nejvíc lidí. Na webu projektu je tak mimo jiné k dispozici speciální mapa s přehledem podniků, které mají certifikaci Czech Specials. Letos v červnu se zahraničnímu zastoupení CzechTourism v Tokiu podařilo prosadit reportáž o české gastronomii do japonské Nagasaki TV. A v červenci u příležitosti inauguračního letu z Tchaj-Peje do Prahy seznámí CzechTourism tchaj-wanská média s Czech Specials restauracemi.
Co se týče gastroturistiky, nezapomíná se ani na domácí trh, Výletům za vínem i pivem se pravidelně věnuje také portál agentury CzechTourism Kudy z nudy. V červenci mimo jiné vydává newsletter s rozcestníkem plným tipů na to, co lze během letních prázdnin v Česku zažít. Součástí jsou i doporučení, kam v každém ze čtrnácti krajů vyrazit na výlet do vinic a za vínem a kam na pivo z minipivovarů.
V podpoře gastroturistiky chce CzechTourism pokračovat i příští rok. Už teď plánuje například lákat na cestování za pivem prostřednictvím menších řemeslných pivovarů. Skloubí se tak pivo s gastronomickými, kulturními či outdoorovým zážitky.
“Podle mezinárodních trendů zájem o cestování za jídlem roste. A Česko nechce být pozadu. Gastronomie patří spolu s památkami mezi hlavní lákadla pro cestování do Česka,” říká ředitel České centrály cestovního ruchu-CzechTourism Jan Herget a upřesňuje: “Z našeho průzkumu vyplývá, že v průměru každý čtvrtý zahraniční turista realizuje v Česku alespoň jednu aktivitu spojenou s gastronomií. Gastronomie nejvíce láká Američany a Němce (27 %), Brity (28 %) a Francouze (32 %).“
Hosté ze zahraničí budou moci na akci poznat tuzemské víno, zjistit, jak je to s výlety do přírody nebo za pamětihodnostmi na vinařských stezkách, po kterých se dá cestovat pěšky i na kole. Představí se také historie a současnost tuzemského vinařství a chybět nebude ani prezentace barové scény v Brně včetně ochutnávky koktejlů.
„Už loni jsme měli velkou radost, že jsme se mohli zúčastnit tohoto prestižního eventu, na který zavítalo více než 6 000 návštěvníků. Ukazuje se, že jde o výbornou platformou, jak Česko představit klientele, která se zajímá o cestování spojené s kuchyní a specialitami konkrétních destinací. Britští a irští turisté se na Česko už nedívají jen jako na destinaci, kde navštíví hlavní město, ale jako na místo pro sofistikovanou dovolenou s kvalitní nabídkou i pro náročnější hosty,” doplňuje ředitelka zahraničního zastoupení CzechTourism Velká Británie a Irsko Katarína Hobbs.
Zahraniční klientele je určená i speciální kampaň Tradice, která prezentuje všechny kraje Česka a ukazuje tuzemské tradice netradičně. Například do Jihomoravského kraje láká na nečekané pokladnice v podobě vinných sklípků, do Plzeňského kraje zase na nečekané mléko v podobě piva. Díky tomu, že Česko má tisíciletou tradici ve vaření piva, je daná věc velkým tématem i jako kulturní produkt. Tuzemská pivní kultura usiluje o zápis na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Součástí má být samotný nápoj, kultura čepování, atmosféra české hospody i česká věta: „Jdeme na jedno“. A o zápis do UNESCO jako vůbec první na světě coby krajina chmele usiluje také město Žatec. Výsledky by zaznít letos v září v Rijádu.
Na gastroturistiku se zaměřuje taky speciální projekt agentury CzechTourism a Asociace kuchařů a cukrářů České republiky Czech Specials. Snaží se popularizovat českou kuchyni v tradičním i moderním pojetí, propagovat a podporovat restaurace tak, aby do nich zavítalo co nejvíc lidí. Na webu projektu je tak mimo jiné k dispozici speciální mapa s přehledem podniků, které mají certifikaci Czech Specials. Letos v červnu se zahraničnímu zastoupení CzechTourism v Tokiu podařilo prosadit reportáž o české gastronomii do japonské Nagasaki TV. A v červenci u příležitosti inauguračního letu z Tchaj-Peje do Prahy seznámí CzechTourism tchaj-wanská média s Czech Specials restauracemi.
Co se týče gastroturistiky, nezapomíná se ani na domácí trh, Výletům za vínem i pivem se pravidelně věnuje také portál agentury CzechTourism Kudy z nudy. V červenci mimo jiné vydává newsletter s rozcestníkem plným tipů na to, co lze během letních prázdnin v Česku zažít. Součástí jsou i doporučení, kam v každém ze čtrnácti krajů vyrazit na výlet do vinic a za vínem a kam na pivo z minipivovarů.
V podpoře gastroturistiky chce CzechTourism pokračovat i příští rok. Už teď plánuje například lákat na cestování za pivem prostřednictvím menších řemeslných pivovarů. Skloubí se tak pivo s gastronomickými, kulturními či outdoorovým zážitky.