Vinařský turismus v Česku prochází dynamickým rozvojem a stává se důležitou součástí cestovního ruchu. Roste zájem o návštěvy vinařských oblastí, které nabízejí nejen kvalitní vína, ale i bohaté kulturní a gastronomické zážitky.
Klíčové vinařské destinace v Česku
Mezi nejoblíbenější vinařské destinace v tuzemsku patří jižní Morava, především Mikulov a jeho okolí. Jen loni se 27 % domácích a téměř 43 % zahraničních návštěvníků této oblasti rozhodlo užít si zdejší region i prostřednictvím chuťových buněk v podobě gastronomických zážitků či konzumace vína. Pro srovnání – o rok dříve to bylo necelých 12 % našinců a 24,5 % cizinců a v roce 2019 pak přes 29 % tuzemských a 41 % zahraničních cestovatelů. Tato oblast je známá svými vinařstvími a tradičními akcemi, jako jsou vinobraní a festivaly vína. Turisté zde vyhledávají autentické zážitky, navštěvují tradiční sklepy i moderní vinařství a ochutnávají víno místních vinařů. Mezi klíčové destinace pro vinařské nadšence patří Pálava, včetně okolních vinařských obcí a sklepních uliček. Neméně významnou destinací vinařského turismu jsou Velké Bílovice. Tato největší vinařská obec v Česku láká návštěvníky na ochutnávky v rodinných vinařstvích a procházky malebnými vinicemi. Další destinací, proslulou svou vinařskou historií a také každoročním historickým vinobraním, je Znojmo, které přitahuje tisíce návštěvníků.
„Vinařský turismus hraje klíčovou roli v rozvoji nejen tuzemského cestovního ruchu. Ostatně to můžeme jasně vidět třeba na příkladu Itálie či Francie, kde loni nabízeli tamní producenti přes 380 prohlídek a ochutnávek vína na 1 milion obyvatel. V těsném závěsu za těmito zeměmi se v tomto ohledu drží Austrálie, Portugalsko nebo Jižní Afrika. Právě ze zkušeností Portugalska může Česko čerpat, neboť tato země se v posledních několika letech systematicky soustředí na rozvoj vinařského turismu jako jednoho z prioritních lákadel pro zahraniční návštěvníky a data ukazují, že se jí daří etablovat se mezi přední světové destinace pro tento typ turismu,” shrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „V tuzemsku patří víno a kultura s ním spojená mezi hlavní tahouny zejména na jižní Moravě. Zdejší vinice spojují tradiční řemeslo a moderní gastronomické trendy. Krásy cestování za vínem lze však zažít nejen na Moravě, ale i v Čechách, například na Mělnicku či na Litoměřicku a ve Velkých Žernosekách na Ústecku. Zážitky putování za vínem nabízí též hlavní město, kde milovníci tohoto moku mohou navštívit například Vinici sv. Kláry v Troji či vinice na Pražském hradě. Mezi nejčastěji vyhledávané vinařské akce patří návštěva místních výstav vín, vinobraní, akce otevřených sklepů nebo také propojení degustace vína s gastronomií a hudbou.”
Profil návštěvníků vinařských oblastí
Tuzemské vinařské oblasti navštěvují hlavně domácí turisté, především z velkých měst jako je Praha, Brno a Ostrava. Vyhledávají zejména víkendové a krátkodobé pobyty spojené s degustacemi, vinařskými akcemi a návštěvou vinných sklepů.
„Stále platí, že český konzument si dopřeje víno ve spojitosti s jídlem spíše při zvláštní nebo sváteční příležitosti než k běžnému obědu. Tím jsou proslulí například Francouzi. Současně ale můžeme říct, že stoupá obliba konzumace vína třeba při grilování,” přibližuje projektový manažer Národního vinařského centra Patrik Kubát a doplňuje: “Pokud se člověk rozhodne cestovat za tuzemským vínem, zajímá se také o zážitky a emoce s ním spojené. Hledá inspiraci pro objevování nových vín, odrůd a vinařství.”
Konzumenti na domácím víně nejvíce oceňují fakt, že je nedílnou součástí národní tradice, má jedinečnou chuť, je rozmanité a pestré. Zahraniční turisté, nejčastěji z Německa, Polska a Slovenska, pak oceňují vysokou kvalitu českých vín, pohostinnost a autenticitu vinařských zážitků a tradic s nimi spojených.
Podle výzkumu Vinařského fondu aktuálně po konkrétní odrůdě bílého vína častěji sáhne 55 % českých konzumentů, pro zbylých 45 % není barva vína rozhodující. Nejvíce preferované odrůdy jsou Pálava, Rulandské šedé, Chardonnay, Sauvignon a Ryzlink vlašský. V případě červeného vína celkem 47 % konzumentů upřednostňuje konkrétní odrůdy. Těmi nejoblíbenějšími jsou Modrý Portugal, Frankovka, Merlot a Svatovavřinecké. Při nákupu se zákazník rozhoduje na základě předchozí zkušenosti s daným vínem, kvality, poměru cena/kvalita, ale také doporučení od blízkých a přátel.
Konference vinařského turismu IWINETC 2025 v Mikulově
Jak už bylo uvedeno – jedno z klíčových měst pro vinařský turismus na jižní Moravě je Mikulov. A právě tam proběhne ve dnech 26. až 27. března 2025 prestižní mezinárodní konference IWINETC (International Wine Tourism Conference). Jde o akci, která je považována za jednu z nejvýznamnějších v této oblasti. Koná se od roku 2009 a každoročně se jí účastní několik stovek odborníků na oblast vinařství a kulinářství, včetně touroperátorů a zástupců médií zaměřených na vinařský turismus a cestování za jídlem z celého světa. Má tři hlavní cíle: nabídnout špičkové vzdělávací příležitosti prostřednictvím plenárních zasedání a panelových diskusí s odborníky, poskytnout prostor pro obchodní jednání a networking během formálních i neformálních akcí. Součástí konferenčního programu jsou také exkurze do samotných vinařství či jiných zajímavých míst spojených s vinařským turismem. Konference tak nabídne možnost představit profesionálům i novinářům z celého světa Česko jako špičkovou destinaci pro tento typ turismu, včetně gastronomie, která se k vínu neodmyslitelně váže.
„Prestižní vinařskou konferenci IWINETC vnímám jako jedinečnou příležitost, jak představit odborníkům ze zahraničí nabídku celého regionu a partnery, s nimiž spolupracujeme na jeho zviditelnění. Věřím, že z Mikulova všichni odjedou s poznáním, že i na jižní Moravě umíme produkovat světové víno," uzavírá ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová.
Mezi nejoblíbenější vinařské destinace v tuzemsku patří jižní Morava, především Mikulov a jeho okolí. Jen loni se 27 % domácích a téměř 43 % zahraničních návštěvníků této oblasti rozhodlo užít si zdejší region i prostřednictvím chuťových buněk v podobě gastronomických zážitků či konzumace vína. Pro srovnání – o rok dříve to bylo necelých 12 % našinců a 24,5 % cizinců a v roce 2019 pak přes 29 % tuzemských a 41 % zahraničních cestovatelů. Tato oblast je známá svými vinařstvími a tradičními akcemi, jako jsou vinobraní a festivaly vína. Turisté zde vyhledávají autentické zážitky, navštěvují tradiční sklepy i moderní vinařství a ochutnávají víno místních vinařů. Mezi klíčové destinace pro vinařské nadšence patří Pálava, včetně okolních vinařských obcí a sklepních uliček. Neméně významnou destinací vinařského turismu jsou Velké Bílovice. Tato největší vinařská obec v Česku láká návštěvníky na ochutnávky v rodinných vinařstvích a procházky malebnými vinicemi. Další destinací, proslulou svou vinařskou historií a také každoročním historickým vinobraním, je Znojmo, které přitahuje tisíce návštěvníků.
„Vinařský turismus hraje klíčovou roli v rozvoji nejen tuzemského cestovního ruchu. Ostatně to můžeme jasně vidět třeba na příkladu Itálie či Francie, kde loni nabízeli tamní producenti přes 380 prohlídek a ochutnávek vína na 1 milion obyvatel. V těsném závěsu za těmito zeměmi se v tomto ohledu drží Austrálie, Portugalsko nebo Jižní Afrika. Právě ze zkušeností Portugalska může Česko čerpat, neboť tato země se v posledních několika letech systematicky soustředí na rozvoj vinařského turismu jako jednoho z prioritních lákadel pro zahraniční návštěvníky a data ukazují, že se jí daří etablovat se mezi přední světové destinace pro tento typ turismu,” shrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „V tuzemsku patří víno a kultura s ním spojená mezi hlavní tahouny zejména na jižní Moravě. Zdejší vinice spojují tradiční řemeslo a moderní gastronomické trendy. Krásy cestování za vínem lze však zažít nejen na Moravě, ale i v Čechách, například na Mělnicku či na Litoměřicku a ve Velkých Žernosekách na Ústecku. Zážitky putování za vínem nabízí též hlavní město, kde milovníci tohoto moku mohou navštívit například Vinici sv. Kláry v Troji či vinice na Pražském hradě. Mezi nejčastěji vyhledávané vinařské akce patří návštěva místních výstav vín, vinobraní, akce otevřených sklepů nebo také propojení degustace vína s gastronomií a hudbou.”
Profil návštěvníků vinařských oblastí
Tuzemské vinařské oblasti navštěvují hlavně domácí turisté, především z velkých měst jako je Praha, Brno a Ostrava. Vyhledávají zejména víkendové a krátkodobé pobyty spojené s degustacemi, vinařskými akcemi a návštěvou vinných sklepů.
„Stále platí, že český konzument si dopřeje víno ve spojitosti s jídlem spíše při zvláštní nebo sváteční příležitosti než k běžnému obědu. Tím jsou proslulí například Francouzi. Současně ale můžeme říct, že stoupá obliba konzumace vína třeba při grilování,” přibližuje projektový manažer Národního vinařského centra Patrik Kubát a doplňuje: “Pokud se člověk rozhodne cestovat za tuzemským vínem, zajímá se také o zážitky a emoce s ním spojené. Hledá inspiraci pro objevování nových vín, odrůd a vinařství.”
Konzumenti na domácím víně nejvíce oceňují fakt, že je nedílnou součástí národní tradice, má jedinečnou chuť, je rozmanité a pestré. Zahraniční turisté, nejčastěji z Německa, Polska a Slovenska, pak oceňují vysokou kvalitu českých vín, pohostinnost a autenticitu vinařských zážitků a tradic s nimi spojených.
Podle výzkumu Vinařského fondu aktuálně po konkrétní odrůdě bílého vína častěji sáhne 55 % českých konzumentů, pro zbylých 45 % není barva vína rozhodující. Nejvíce preferované odrůdy jsou Pálava, Rulandské šedé, Chardonnay, Sauvignon a Ryzlink vlašský. V případě červeného vína celkem 47 % konzumentů upřednostňuje konkrétní odrůdy. Těmi nejoblíbenějšími jsou Modrý Portugal, Frankovka, Merlot a Svatovavřinecké. Při nákupu se zákazník rozhoduje na základě předchozí zkušenosti s daným vínem, kvality, poměru cena/kvalita, ale také doporučení od blízkých a přátel.
Konference vinařského turismu IWINETC 2025 v Mikulově
Jak už bylo uvedeno – jedno z klíčových měst pro vinařský turismus na jižní Moravě je Mikulov. A právě tam proběhne ve dnech 26. až 27. března 2025 prestižní mezinárodní konference IWINETC (International Wine Tourism Conference). Jde o akci, která je považována za jednu z nejvýznamnějších v této oblasti. Koná se od roku 2009 a každoročně se jí účastní několik stovek odborníků na oblast vinařství a kulinářství, včetně touroperátorů a zástupců médií zaměřených na vinařský turismus a cestování za jídlem z celého světa. Má tři hlavní cíle: nabídnout špičkové vzdělávací příležitosti prostřednictvím plenárních zasedání a panelových diskusí s odborníky, poskytnout prostor pro obchodní jednání a networking během formálních i neformálních akcí. Součástí konferenčního programu jsou také exkurze do samotných vinařství či jiných zajímavých míst spojených s vinařským turismem. Konference tak nabídne možnost představit profesionálům i novinářům z celého světa Česko jako špičkovou destinaci pro tento typ turismu, včetně gastronomie, která se k vínu neodmyslitelně váže.
„Prestižní vinařskou konferenci IWINETC vnímám jako jedinečnou příležitost, jak představit odborníkům ze zahraničí nabídku celého regionu a partnery, s nimiž spolupracujeme na jeho zviditelnění. Věřím, že z Mikulova všichni odjedou s poznáním, že i na jižní Moravě umíme produkovat světové víno," uzavírá ředitelka Centrály cestovního ruchu – Jižní Morava Martina Grůzová.