Jihočeský kraj láká turisty z celého světa. I díky kultuře

Jihočeský kraj láká turisty z celého světa. I díky kultuře

DomůAktualityJihočeský kraj láká turisty z celého světa. I díky kultuře
Praha, Jihomoravský a Jihočeský kraj. Právě v tamních hotelech, pensionech a apartmánech se letos ve 2. čtvrtletí ubytovalo nejvíc hostů. Bylo jich 2,1 milionů, 589 tisíc a 454 tisíc. Nejdéle v dané době turisté zůstávali na Karlovarsku, průměrně tam strávili 4,66 dne. Celorepublikový průměr byl 3,34 dne, v Jihočeském kraji, kde se koná Mezinárodní hudební festival Český Krumlov, cestovatelé pobyli zpravidla 3,35 dne. Ukazují to Tourdata.cz, tedy portál provozovaný Českou centrálou cestovního ruchu – CzechTourism, která je partnerem 33. Festivalu Krumlov.
V dubnu, květnu a červnu 2024 přijelo do tuzemských hromadných ubytovacích zařízení celkem 6 milionů lidí. Z toho 54 % (3,2 milionů) bylo domácích turistů a 46 % (2,8 milionů) návštěvníků ze zahraničí. Zatímco cizinců do Česka meziročně přijelo víc, a to o 9,3 %, domácích hostů po tuzemsku, srovnáme-li letošní 2. čtvrtletí se stejným obdobím loni, cestovalo o 1,4 % méně.
 
Jako dovolenkovou destinaci si Česko v letošním 2. čtvrtletí nejčastěji vybírali cestovatelé ze sousedních zemí, konkrétně z Německa (631 tisíc), Polska (253 tisíc) a Slovenska (247 tisíc). Ve větším počtu přijeli také turisté z USA (161 tisíc) a Velké Británie (121 tisíc). Návštěvnost Česka, zejména Moravskoslezského kraje a Prahy, ovlivnilo květnové Mistrovství světa v ledním hokeji. Mimo jiné meziročně o 0,9 % stoupl počet přenocování na celkových 13,9 milionu nocí.
 
„Meziročně vzrostl ve 2. kvartále 2024 celkový počet turistů o 3,3 %, u těch zahraničních dokonce o více než 9 %, což je v zásadě pozitivní vývoj. Celková data potvrzují, že cestovní ruch v Česku se vrátil na předcovidovou úroveň. Plusem je také to, že tuzemsko objevují turisté ze vzdálených destinací. Vypovídá o tom vysoký počet cestovatelů z USA, ale také meziroční nárůst počtu turistů z Koreje, Tchaj-wanu či ČLR,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Jeden z nejrychleji rostoucích segmentů cestovního ruchu je kulturní turismus. V Česku jde o zvlášť důležitou oblast, vždyť v kontextu s kulturním dědictvím navštěvuje zemi v srdci Evropy průměrně 40 % zahraničních hostů. Tak například v loňském roce proběhly v rámci dvanácti nejvýznamnějších festivalů klasické hudby více než tři stovky koncertů a několik set doprovodných akcí. Za hudebním zážitkem se na ně vypravilo přes 155 300 lidí. A to už je značný počet.“
 
Hudba je nedílnou součástí našich životů. Dokáže uklidnit, povzbudit, přimět k zastavení a také se za ní cestuje. Do míst, kde se hudební akce konají, se sjíždí hosté z celého světa, finanční efekty u velkých festivalů se i proto pohybují v řádech desítek miliónů korun. Podle CzechTourismu tak jde o neopomenutelnou součást cestovního ruchu.
 
„Lákat turisty do mezinárodně vyhledávaného UNESCO města jako je Český Krumlov, kde pořádáme mezinárodní hudební festival, se může zdát až pošetilé. Dává to ale výjimečnou možnost pracovat s návštěvníkem a ukázat mu, že dané město a kraj si žádá víc než jednodenní návštěvu. V unikátní kombinaci s klasickou hudbou přivádíme publikum do dalších pozoruhodných lokací, které nejsou tak turisticky vytížené a málokdo by je sám objevil,“ říká ředitelka Festivalu Krumlov Gabriela Rachidi a dodává: „Letos to byly třeba Boletice nebo Svatý Kámen na česko-rakouských hranicích. Taková místa chceme nabídnout i příští rok. 34. ročník, který začne 11. července 2025, bude totiž ve znamení nečekaných spojení.“
 
Podle Asociace hudebních festivalů ČR, jejíž je Festival Krumlov členem, platí, že ač je Česko geograficky malou zemí, v oblasti klasické hudby patří ke skutečným velmocím. České festivaly se mohou opřít o bohatou tradici, špičkovou úroveň a světové renomé. Odehrávají se na časově koncentrované ploše, využívají zajímavých lokací a nabízí bohatý doprovodný program. Kombinace všech těchto vlastností způsobuje, že jsou významným aktivátorem domácího i přeshraničního cestovního ruchu. Ekonomický přínos je značný – festivaly klasické hudby přivádějí bonitního a vzdělaného turistu, který v destinaci tráví větší počet dní a přináší vyšší útratu.
 
Kontakty:
  • Štěpánka Filipová, PR manažerka a tisková mluvčí, Festival Krumlov, e-mail: filipova@festivalkrumlov.cz, tel.: +420 724 302 802
  • Kateřina Beránková, Mediální zastoupení, Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism, e-mail: berankova@czechtourism.cz, tel.: +420 724 209 037