Turismus bez bariér – CzechTourism na webu nově informuje i v českém znakovém jazyce

Turismus bez bariér – CzechTourism na webu nově informuje i v českém znakovém jazyce

DomůAktualityTurismus bez bariér – CzechTourism na webu nově informuje i v českém znakovém jazyce
Cestovní ruch je pro všechny a Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism to nyní potvrzuje i v praxi. Na webových stránkách agentury je nově neslyšícím uživatelům znakového jazyka k dispozici speciální sekce s krátkými videi v jejich jazyce. Dozví se tak nejen základní informace o její činnosti, ale i o cestovním ruchu. Cílem je zajistit přístupnost informací pro všechny, kteří chtějí v této oblasti podnikat nebo objevovat krásy Česka.
Malé černé ruce, znázorňující znakový jazyk, ukazují návštěvníkovi webu agentury CzechTourism, kde najde informace v českém znakovém jazyce.

„Jako státní agentura máme odpovědnost zajistit, aby se k důležitým informacím dostali všichni, včetně lidí se sluchovým postižením. Turismus hraje klíčovou roli v ekonomice i ve společnosti a je důležité, aby každý měl možnost porozumět jeho významu a možnostem, které nabízí. V těchto videích se lidé dozví, proč je turismus důležitý, co spadá do naší agendy, jak funguje portál Kudy z nudy nebo jak nás mohou v případě zájmu kontaktovat. Jsme rádi, že tímto krokem děláme cestovní ruch v Česku přístupnějším pro všechny,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

Proč jsou videa ve znakovém jazyce tak důležitá?
 
Český znakový jazyk je samostatný jazyk. Má svou gramatiku, strukturu a není odvozený od češtiny. Je to samostatný plnohodnotný jazyk a jeho uživatelé se češtinu učí jako jazyk cizí, podobně jako se člověk učí třeba angličtinu. V praxi to znamená, že ti neslyšící, kteří používají český znakový jazyk, nemusí psaným textům dobře rozumět. Proto je vhodné předávat jeho uživatelům, alespoň základní, informace tímto způsobem.    
 
Spolupráce s odborníky
 
Aby projekt splnil svůj účel, spojil se CzechTourism s agenturou Deaf Friendly, která se snaží zpřístupňovat veřejný prostor neslyšícím.
 
„Spolupráce s institucemi, jako je CzechTourism, je nesmírně důležitá, protože mohou jít příkladem, jak může přístupnost vypadat. Lidé se sluchovým postižením čelí trochu jiným bariérám, než jak jsme o nich zvyklí uvažovat. Nejde u nich o překonávání fyzických překážek jako jsou schody pro lidi s tělesným postižením, či špatná ovladatelnost webu pro nevidomé. Pro lidi se sluchovým postižením je bariérou nepřístupnost informací. Inkluze znamená víc než jen odstranění fyzických bariér. Přístup k informacím v preferovaném jazyce je pro neslyšící uživatele znakového jazyka klíčový a CzechTourism udělal zásadní krok správným směrem,“ dodává ředitel Deaf Friendly Petr Vysuček.
 
Digitální přístupnost jako standard
 
Digitální přístupnost by měla být samozřejmostí nejen pro veřejné instituce, ale i pro soukromé firmy. CzechTourism je tak příkladem, jak lze efektivně zpřístupnit informace různým skupinám obyvatel. Tento projekt ukazuje, že i jednoduché kroky mohou mít velký dopad na lepší informovanost a zapojení všech skupin obyvatel do veřejného dění.