Výsledky Velké ceny cestovního ruchu 2025: další kvalitativní posun

Výsledky Velké ceny cestovního ruchu 2025: další kvalitativní posun

DomůAktualityVýsledky Velké ceny cestovního ruchu 2025: další kvalitativní posun
Známe letošní nejlepší turistické produkty, elektronické projekty, nejvíce inovativní příklady marketingové komunikace v cestovním ruchu i nejlepší projekty udržitelného turismu. Právě v těchto kategoriích byla dnes předána ocenění v 18. ročníku Velké ceny cestovního ruchu. Slavnostní ceremoniál proběhl v rámci konference Fórum cestovního ruchu, kterou uspořádala Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism během zahajovacího dne mezinárodního veletrhu cestovního ruchu a regionální turistiky HOLIDAY WORLD & REGION WORLD 2025. Ten se až do ne-děle koná v areálu PVA EXPO v pražských Letňanech.
Soutěž ve svém osmnáctém ročníku proběhla podle léty vycizelovaných pravidel a ve čtyřech již tradičních kategoriích. Na základě zkušeností z předchozích let a při zohlednění aktuálních trendů byla pouze lehce upravena hodnoticí kritéria a popisy jednotlivých kategorií tak, aby šanci přihlásit se do soutěže dostal co nejširší okruh potenciálních zájemců a aby soutěž reflektovala to hlavní, co se na tuzemském trhu cestovního ruchu odehrává.
 
Zmíněná snaha se neminula účinkem. Počet přihlášených projektů sice nedosáhnul loňské rekordní úrovně, ale kvalita přihlášených projektů i šíře jejich záběru se opět o něco posunuly.

„Do letošních čtyř kategorií se sešlo celkem 45 projektů,“ uvádí jednatelka COT group Eva Frindtová. „Kvalita projektů nás velmi mile potěšila. Potvrzuje se, že úroveň služeb cestovního ruchu se u nás neustále zvyšuje a že nejen soukromé firmy, ale i samosprávy a jimi zřizované instituce vnímají trendy v turismu, marketingu a komunikaci. A hlavně že je umí zohlednit ve své praxi,“ poznamenává. „Jsou nicméně oblasti, v kterých je ještě velký nevyužitý potenciál. Větší očekávání jsme například při vyhlašování tohoto ročníku soutěže měli od využití umělé inteligence,“ doplňuje.
 
Vítězné projekty
Podobně jako v předchozích letech bylo nejvíce přihlášek (18) podáno do kategorie Nejlepší turistický produkt. V této silné konkurenci u poroty nejvíce zabodoval projekt Vranovská přehrada 90, který do soutěže přihlásil spolek ZnojmoRegion. Jde o projekt realizovaný v loňském roce u příležitosti 90. výročí dokončení Vranovské přehrady. Jeho cílem bylo podpořit cestovní ruch v oblasti Vranovska. Porota kladně hodnotila, že se s minimálními náklady podařilo spojit aktéry v cestovním ruchu oblasti, prodloužit turistickou sezonu a kromě jiného také vybudovat stezky, hledačky a další produkty, které budou funkční i v příštích letech.
 
Šestnáct projektů se tentokrát sešlo v tradiční kategorii Nejlepší elektronický projekt. Vítězství odborná porota přisoudila Statutárnímu městu Zlín za nové webové stránky Památníku Tomáše Bati, které veřejnosti prezentují vlajkovou loď zlínského funkcionalismu a vrcholné dílo architekta Františka Lýdie Gahury z roku 1933. Baťův památník je od roku 2019 zpřístupněn veřejnosti formou komentovaných prohlídek. Motivací autorů oceněného webu bylo ukázat, že kulturní dědictví může být prezentováno moderním, inspirativním a uživatelsky přívětivým způsobem. Responzivní web, který má i zeštíhlenou anglickou mutaci, nabízí přehlednou navigaci a moderní design. Nový web památníku podle poroty efektivně spojuje historický obsah s moderními technologiemi, jako jsou interaktivní časová osa a animované fotografie pomocí umělé inteligence. Responzivní design a snadná navigace zvyšují uživatelský komfort a pro návštěvníky jsou přínosem implementace online rezervací a propojení s dalšími turistickými weby.
 
V nejmladší kategorii Inovativní marketingová kampaň připadly vavříny Centrále cestovního ruchu – Jižní Morava. Vysloužila si je projektem MojaKarta – turistická karta jižní Moravy. Digitální bonusová karta pro výletování po jihu Moravy propojuje turisty s lokálními atraktivitami a poskytuje jim slevy na vstupné, půjčení kole, do wellness, ale i na degustace vína či relax u kávy. Kampaň s kartou spojená je podle porotců vysoce kreativní, pracuje s moderním přístupem k turistickým zážitkům a s digitalizací služeb. Propojení bonusové karty s různými atraktivitami a možnostmi personalizace zážitků svědčí o inovativním myšlení autorů. Projekt podle poroty perfektně cílí na své publikum – turisty, kteří hledají pohodlné a výhodné způsoby, jak objevovat region.
 
V souladu s globálními trendy se soutěž už několikátým rokem zaměřuje na udržitelnost. V kategorii Nejlepší projekt udržitelného turismu se na nejvyšší příčce umístil projekt Běhej bojiště Jankov, který do soutěže přihlásil spolek Kraj blanických rytířů. Jde o 30km přírodní běžecký areál procházející místy, kde v roce 1645 došlo k jednomu z nejkrvavějších střetů Třicetileté války. Cílem projektu bylo oživit krajinu bitvy u Jankova a znovu ji dostat do povědomí turisté, přinést prospěch místním obyvatelům a přispět k udrželnosti cestovního ruchu. Nápad spojit bojiště s osobním bojem s kilometry ocenila porota jako originální. Projekt je podle ní atraktivní pro běžce i turisty. Porotci ocenili, že lze projekt využít kdykoli během roku. Výhoda podle nich je, že trasy začínají i končí na jednom místě a líbilo se jim, že je vše zobrazeno i na portálu mapy.cz, což projekt zpřístupňuje širšímu okruhu uživatelů. Zaujaly rovněž audio příběhy. Pochvalně se porotci zmiňovali o zmírňování overtourismu, snižování uhlíkové stopy a podpoře místních komunit.
 
„Velká cena cestovního ruchu každoročně ukazuje, jakým směrem se cestovní ruch v Česku vyvíjí a jaké inovace a trendy jej posouvají dál. Letos jsme opět viděli inspirativní projekty, které propojují tradiční hodnoty s moderními technologiemi a udržitelným přístupem k turismu. Jsem rád, že se do soutěže hlásí nejen firmy, ale i regiony a další instituce, které dokazují, že cestovní ruch v Česku je stále dynamickým a kreativním odvětvím. CzechTourism dlouhodobě podporuje kvalitní marketingové projekty i inovativní turistické produkty, protože právě ty pomáhají přilákat nové návštěvníky a rozvíjet nabídku, která osloví jak domácí, tak zahraniční turisty. Vítězům gratuluji a věřím, že se český cestovní ruch bude i v dalších letech ubírat tím správným směrem,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
 
„Nad rámec klasických ocenění jsme se v letošním roce rozhodli udělit speciální ocenění agentury CzechTourism, které získal projekt Královéhradecké krajské centrály cestovního ruchu – interaktivní online hra „Hraj Kraj“. Projekt Hraj Kraj využívá moderní herní formát pro přiblížení kulturního dědictví, tradicí a řemesel Královéhradeckého kraje, hra je atraktivní a inovativní a podporuje návštěvnost zapojených míst. Cílení na širokou cílovou skupinu je efektivní, přičemž hra nabízí nejen zábavu, ale i hodnotné poznatky. Ocenit lze i flexibilitu hry, která umožňuje hraní v libovolném čase,“ doplňuje ředitelka odboru produkt management, výzkum a B2B spolupráce Tereza Hofmanová.
 
Ceny vítězům byly předány ve spolupráci s agenturou CzechTourism v rámci konference Fórum cestovního ruchu, která byla součástí doprovodného programu prvního dne mezinárodního veletrhu cestovního ruchu a regionální turistiky HOLIDAY WORLD & REGION WORLD 2025. Ten se koná v termínu 14.-16. března v areálu PVA EXPO PRAHA v Letňanech. Martin František Přívětivý, generální ředitel a místopředseda představenstva pořadatelské společnosti ABF, říká: „Velká cena cestovního ruchu je již neodmyslitelnou součástí odborného doprovodného programu veletrhu HOLIDAY WORLD & REGION WORLD a jsem nesmírně rád, že tomu tak je i při 33. ročníku této ojedinělé akce. Letošní soutěžní projekty jsou vysoce kvalitní a odrážejí aktuální trendy, které hýbou odvětvím cestovního ruchu. Těším se, až se s nimi seznámí naši návštěvníci, stejně jako s našimi vystavovateli z 25 zemí napříč kontinenty i z většiny českých regionů, kteří do PVA EXPO PRAHA dorazili.“
 
Kromě řádných ocenění pro projekty, které se umístily na stupních vítězů jednotlivých kategorií, byly předány i speciální ceny COT group a České centrály cestovního ruchu - CzechTourism.
 
O soutěži
Soutěž Velká cena cestovního ruchu zviditelňuje výjimečné počiny v oblasti cestovního ruchu, upozorňuje na atraktivní novinky a má napomoci pracovníkům státní správy i soukromým subjektům působícím v tomto oboru při vytváření komunikačních strategií a efektivním oslovování cílových skupin. Tradičním organizátorem soutěže je společnost COT group, partnerem a spoluorganizátorem 18. ročníku byla společnost ABF, pořadatel mezinárodního veletrhu cestovního ruchu HOLIDAY WORLD & REGION WORLD, neméně důležitým partnerem pak Česká centrála cestovního ruchu - CzechTourism. Soutěžní projekty posuzují v každé kategorii samostatné odborné poroty – tvoří je odborníci na marketing, cestovní ruch, grafický design, destinační management a příbuzné disciplíny, stejně jako členové akademické obce či profesních svazů a zástupci organizátorů.


Kontakt pro média: Petr Manuel Ulrych, e-mail: petr.ulrych@cot.cz, tel.: 602 160 517