Na letošním MFF Cinematik v Piešťanech bylo od 10. do 15. září v 7 festivalových kinech promítnuto téměř 100 celovečerních a krátkometrážních filmů, často ve vyprodaných sálech. Návštěvnost festivalu opět přinesla nové rekordy. Kinosály zaznamenaly 20 439 vstupů a spolu s doprovodnými akcemi dosáhla celková návštěvnost více než 22 tisíc diváků.
Mezinárodní soutěž s názvem Meeting Point Europe představuje výběr toho nejlepšího, co se za poslední rok objevilo na poli evropských celovečerních hraných filmů. O vítězi rozhodla odborná porota složená ze 14 filmových kritiků a kritiček federace FIPRESCI.
Cenu Meeting Point Europe získalo německé drama Pohled do slunce (In die Sonne schauen) režisérky Maschi Schilinski. Čtyři dívky – Alma, Erika, Angelika a Lenka – prožívají své mládí na téže farmě v severním Německu. Jak se dům v průběhu století mění, v jeho zdech zní ozvěna minulosti. Ačkoliv je od sebe dělí čas, jejich životy se začínají zrcadlit. Režisérské zjevení desetiletí Mascha Schilinski natočila hypnotickou rodinnou ságu, která jednoznačně oslovila porotu MFF Cinematik.
Druhá soutěžní sekce Cinematik.doc loví v domácích vodách – o ceny se v ní se svými novinkami ucházejí výhradně slovenští dokumentaristé a dokumentaristky. Vítězem Ceny Literárního fondu Cinematik.doc se stal Martin Kollár za slovensko-český titul Letopis. Film zachycuje každodenní příběhy a vytváří kolektivní portrét současné reality – nejen jako dokumentaci přítomnosti, ale i jako archiv pro budoucnost. Prostřednictvím obrazů odhaluje absurdní rutiny a zvláštní zvyky, stejně jako naši tendenci opírat se o systémy, které zároveň zpochybňujeme. Letopis nabízí nový způsob, jak vnímat naše volby, a povzbuzuje diváky, aby se zamysleli nad svými činy již nyní. Porota ve složení Ester Geislerová (Česko), Daniela Hanusová (Slovensko) a Daniel Rihák (Slovensko) udělila ocenění za „Výjimečnou vizuální citlivost, která vyzývá ke zpomalení a ukazuje, jak soustředěné pozorování umožňuje odhalit jemné vazby mezi absurditou každodenního života a širšími společenskými strukturami.“
Cenu primátora města Piešťany získal režisér Miro Remo za česko-slovenský dokumentární titul Raději zešílet v divočině. Franta a Ondra jsou nerozlučná dvojčata, žijící mimo civilizaci v hluboké náruči přírody. Jejich každodenní rutina, prosáklá klidem a souzněním s okolním světem, začíná praskat pod tlakem vnitřních rozporů. Franta touží po svobodě, změně a dobrodružství, zatímco Ondra lpí na bezpečí neměnnosti. Jejich duální existence se však rozpadá jako zrcadlo – stejný vzhled, odlišné touhy. Porota ocenila „Mimořádně svobodný, hravý a nápaditý filmový jazyk, který jako na horské dráze emocí představuje svět dvojčat žijících mimo civilizaci ve vší jejich poezii, próze, jemném snění, ale i drsné syrovosti.“
Své ocenění si ze všech filmů vybrali také diváci a divačky festivalu prostřednictvím hlasování. Počet odevzdaných hlasovacích lístků přesáhl patnáct tisíc. Cenu diváků 20. ročníku Cinematiku získal česko-slovenský dokumentární film Velký vlastenecký výlet, režiséra Robina Kvapila. Myslíte si, že válka na Ukrajině je podvod? Že média lžou o počtech mrtvých a důsledcích „speciální vojenské operace“ na Ukrajině? Tak zněla výzva režiséra Robina Kvapila, na kterou zareagovalo šedesát lidí zpochybňujících ruskou invazi. Tři z nich, kteří se sami označují za „dezoláty“ a podporovatele Vladimira Putina, se nakonec se štábem vydali na Donbas.
Agentura CzechTourism měla v rámci festivalu svůj stánek s propagačními materiály ve foyer Domu umění. Součástí prezentace byl roll-up lákající k návštěvě hlavního města a odkazující na novinku Dana Browna, jejíž děj se odehrává v Praze.
Před projekcí každého českého nebo koprodukčního filmu s českou účastí byl promítán reklamní spot agentury CzechTourism. Tento spot se objevil i během závěrečného večera s vyhlášením cen a u filmů jako již zmiňovaný Raději zešílet v divočině Mira Rema, Otec Terezy Nvotové, Karavan Zuzany Kirchnerové, Velký vlastenecký výlet Robina Kvapila, Letní škola 2001 Duzana Duonga, a rovněž při samostatném bloku studentských filmů FAMU.
„Podstatná část slovenských filmů vzniká v koprodukci s českými producenty, protože nás spojují společná témata, historie i jazyková blízkost. Pevné vazby mezi našimi dvěma zeměmi nedokážou oslabit žádné politické okolnosti. Česká a slovenská kinematografie jsou přirozeně propojené a dlouhodobě se vzájemně obohacují. Na Cinematiku pravidelně promítáme množství filmů, které vznikly společným úsilím českých a slovenských tvůrců. Jsme rádi, že je můžeme již několik let představovat také díky spolupráci s CzechTourism. Tato spolupráce nám umožňuje nejen přinášet divákům kvalitní filmy, ale také budovat kulturní mosty a ukazovat, jak blízko k sobě naše země mají – na plátně i mimo něj,“ řekl ředitel filmového festivalu Cinematik Tomáš Klenovský.
21. ročník MFF Cinematik se uskuteční v září 2026.
