Slovinská šéfkuchařka Ana Roš podpořila sebevědomí české gastronomie

Slovinská šéfkuchařka Ana Roš podpořila sebevědomí české gastronomie

DomůAktualitySlovinská šéfkuchařka Ana Roš podpořila sebevědomí české gastronomie
Poslední zářijový den se konala fundraisingová večeře na podporu spolku Nová česká, který se rozhodl opečovávat místní kulinární tradici, propagovat českou kuchyni doma i ve světě a vytrvale zvyšovat úroveň domácí gastronomie. Šestichodové menu uvařil tým v čele se šéfkuchařem Oldřichem Sahajdákem a šéfkuchařkou Anou Roš.
Unikátní degustační večeře se odehrála v restauraci Čestr, která se tak stala místem pro oslavu české kuchyně a pomohla uskutečnit první větší akci pořádanou spolkem Nová česká. Pozvání do Prahy a s ním také roli ambasadorky přijala Ana Roš, uznávaná šéfkuchařka michelinské restaurace Hiša Franko, která postavila region Slovinska, jeho tradici, přírodu a zemědělství do záře reflektorů a vybídla svět, aby si zblízka prohlédl slovinskou kuchyni.
 
„Dnešní večeře se točí okolo sezóny. Ochutnáte jídlo ze surovin, které vyrostly okolo nás, a to je ve zkratce záměr Nové české. Chceme vařit a zachovávat sezónní tradiční jídla, dršťkovku nebo křenovku, a přemýšlet u toho, jak se vařila před dvěma sty lety a jak je dneska můžeme uvařit ještě líp,” pronesl na úvod Oldřich Sahajdák, který společně s Anou Roš postupně představil jednotlivé chody. Menu samo však vypovídalo, mimo jiné o symbióze člověka s přírodou, ze které vychází každá regionální kuchyně.
 
Hosté ochutnali šestichodové degustační menu, ve kterém se snoubilo dohromady to, co se právě sklízí v Česku a ve Slovinsku, a předalo hostům příběh o dvou různých, a přece blízkých kuchyních.
 
„Bez ohledu na politické hranice jsme stále střední Evropa, a přestože naše země mají trochu jinou kulinární identitu, čelíme podobným výzvám. Slovinské gastronomii schází uznání místních a tradiční podniky, kde by člověk mohl ochutnat Slovinsko. Navíc do Prahy přijíždí spousta turistů a většina chce právě tohle – jíst české jídlo připravené autenticky a z toho nejlepšího, jídlo, které vypráví o tom, kdo jste. Máte cenné dědictví, tak si s ním hrajte!” vzkázala Ana a rozvedla odpověď na otázku, co potřebuje česká kuchyně k tomu, aby vystoupala na vrcholek světové gastro scény: „Je skvělé, když kuchaři nejenže používají lokální suroviny, ale také přemýšlejí o tom, jak interpretovat svoji zemi a kulturu. Vaše kuchyně je slavná a má silné základy, které můžete dál rozvíjet.”
 
Menu servírované v Čestru vznikalo ve spolupráci kuchařů z Hiša Franko a týmu Nové české, v čele se šéfkuchařem Oldřichem Sahajdákem a kuchaři Tomášem Kalinou, Ondřejem Korábem a dalšími členy spolku. Podávaly se brambory na loupačku, houby s kmínem nebo kedlubna s křenem, srnčí s malinami a ředkví, vepřová krkovice se zelím a Pražskou šunkou a také žemlovka s hruškami. Jídla doplnila vína od českých a moravských vinařů, obsluhy se ujali číšníci a someliéři z různých pražských podniků.
 
„Česká gastronomie si zaslouží sebevědomí i pozornost, kterou má třeba design nebo architektura. Takové akce pomáhají ukázat, že naše kuchyně má co nabídnout – od špičkových surovin přes kuchařské osobnosti až po silné příběhy regionů. I proto CzechTourism dlouhodobě podporuje projekty jako Czech Specials, které připomínají, že české jídlo může být moderní, inspirativní, a přitom zůstat hluboce zakořeněné v tradici,“ shrnuje ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.
 
Večeře získala přesah. Výtěžek z ní poputuje na osvětovou činnost Nové české. Spolek plánuje organizovat besedy a vaření s učni na školách, pop-upy ve školních jídelnách nebo odborné fórum, které si dává za cíl semknout českou gastronomickou scénu. Další metou je propojování kuchařů se zemědělci, protože bez toho česká kuchyně ztrácí na kvalitě, původnosti a jedinečnosti.
 
S vizí se ztotožňuje řada profesionálů a partnerů. Tentokrát večeři podpořila firma Robot Coupe a už zmíněný gastronomický projekt CzechTourism – Czech Specials, jehož prostřednictvím agentura dlouhodobě představuje tradiční české pokrmy v moderním pojetí a propojuje restaurace napříč regiony.
 
„Projekt Czech Specials vznikl s cílem propojit poctivé české podniky a dát jim značku kvality, kterou pozná jak domácí host, tak zahraniční návštěvník. To, že u nás dnes vaří špičkoví kuchaři jako Ana Roš po boku českých kolegů, je krásným důkazem, že česká gastronomie má chuť růst, učit se a být vidět. A přesně tuhle energii chceme dál podporovat – v regionech i na mezinárodních akcích,“ uzavírá manažerka projektu Czech Specials Lenka Nováková.