Mladí lidé jsou citlivější na klimatickou krizi, má vliv na to, kam a jak cestují

Mladí lidé jsou citlivější na klimatickou krizi, má vliv na to, kam a jak cestují

DomůAktualityMladí lidé jsou citlivější na klimatickou krizi, má vliv na to, kam a jak cestují
Většina z nich chodí ještě na střední školu, ale už teď ovlivňují budoucnost společnosti včetně pracovního trhu. Generace Z, tedy lidé, kteří se narodili mezi lety 1996 až 2009. Neznají svět bez internetu, smartphonů či youtuberů, mají totiž – zjednodušeně řečeno – digitální DNA. Velmi intenzivně vnímají globální výzvy, mezi které mimo jiné patří klimatická krize. Ta podle průzkumu agentury CzechTourism ovlivňuje 87 % generace Z, pětina z nich ji chce aktivně řešit.

Generaci Z podle náhledu na klimatickou krizi průzkum dělí na čtyři skupiny. Zatímco 14 % „odmítačů“ se o klima vůbec nezajímá, 37 % „pozorovatelů“ ji sleduje, ale na řešení se podílet nehodlá. Stejně tak 30 % „znalců“ sice pociťuje „klimatickou úzkost“ a plánuje se s tématem seznámit víc, řešit ho však nechce. To 19 % „aktivistů se rozhoduje podle dopadu na klima a krizi chce aktivně řešit. Jde zejména o ženy ve věku 18 až 21 let.  

„Udržitelnost je velké téma nejen cestovního ruchu, které letos budeme ještě víc zdůrazňovat v kontextu s aktivním turismem a kampaní Unexpected Wellbeing. To, jak se chováme k životnímu prostředí a bereme ohled na budoucí generace, se totiž týká života každého z nás. I proto průběžně aktualizujeme naše webové rozcestníky k udržitelnosti na portálech Kudy z nudy a Visit Czechia. Skvělé je, že jim každý rok stoupá návštěvnost, což ukazuje, že jde o téma, které hýbe společností,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller a dodává: „Loni se udržitelnosti věnovalo naše Fórum cestovního ruchu, které jako součást mezinárodního veletrhu Holiday World připravujeme i letos, a to na 15. března. A protože s udržitelností souvisí i šetrná mobilita, plánujeme ji mimo jiné představit účastníkům inaugurační jízdy nočního vlaku European Sleeper z Bruselu do Prahy, která se má rovněž uskutečnit letos v březnu.“

Jak je doprava šetrná k přírodě, samozřejmě ovlivňuje také klima. Uvědomuje si to i generace Z. Podle průzkumu se 84 % těchto mladých lidí obává v souvislosti s klimatickou krizí extrémního počasí a 55 % má strach z prohlubování sociálních nerovností. Zřejmé jsou také obavy z nedostatku pitné vody a znečištění vodních toků (78 %) či ztráty biodiverzity (77 %). Generace Z se proto snaží neprodukovat odpad a neplýtvat zdroji.

„Odpad třídí a minimalizuje jeho množství 93 % generace Z. Tito mladí lidé se také snaží neplýtvat jídlem (92 %), omezovat spotřebu plastových výrobků a používat jejich ekologické alternativy (66 %). Rovněž omezují nákup nového oblečení (63 %) a nakupují lokální produkty (62 %),“ říká ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková a dodává: „Z našeho průzkumu tak jednoznačně vyplynulo, že pro generaci Z nastupující na pracovní trh je udržitelnost naprosto nedílnou součástí života, což se samozřejmě projevuje i při cestování. 63 % generace Z dává přednost cestování hromadnou dopravou a 60 % pak preferuje cestování vlakem. Při výběru ubytování důraz na udržitelnost postupně stoupá. Lidé narození mezi lety 1996 až 2009 vybírají to, kde přespí, na základě deklarace o udržitelném fungování, celkem už v 26 % případů. V samotném cestování se omezovat příliš neplánují, pokud ano, týká se to podle výsledků šetření cestování letadlem (38 %) nebo cest na delší vzdálenosti (32 %).“ 

Průzkum rovněž říká, že z klimatické krize 86 % generace Z viní zejména korporace a průmysl, a to kvůli produkci emise skleníkových plynů. 87 % respondentů si myslí, že řešit daný problém pomohou obnovitelné zdroje energie, podle 85 % dotázaných pak vědecký a technologický pokrok. Významnou pomocnou roli může podle tzv. zetkařů sehrát také mezinárodní spolupráce (78 %), aktivity mezinárodních organizací (72 %) a mladá generace (71 %).

„Generace Z při řešení klimatické krize také vkládá naději do lokálních a komunitních iniciativ dobrovolníků (69 %) a občanského aktivismu (54 %). I zde je vidět, jak se vnímání a přístup k různým tématům mění v závislosti na čase a věku. Zatímco v celé populaci Česka aspoň občas při rozhodování zohledňuje klimatickou krizi 74 % lidí, v generaci Z je číslo vyšší, jde o 87 %. Obecně „zetkaři“ vykazují ke klimatické krizi větší míru citlivosti, aspoň mírně úzko je kvůli ní 58 % z nich, zatímco v celé společnosti 18+ to tak má 44 % populace. Ti, co si generační změnu přístupu včas uvědomí a budou na ni reagovat, tak budou mít zcela jistě na trhu konkurenční výhodu,“ uzavírá product managerka pro udržitelný turismus České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Tereza Kadlecová.

Průzkum „Globální výzvy očima Generace Z“, který pro agenturu CzechTourism zpracovala společnost NMS Market Research a zúčastnilo se ho na 1 500 lidí, je k dispozici na portálu Institutu turismu.