Broumov a České Budějovice. Města, která se utkají o titul Evropské hlavní město kultury 2028. Finalisty dnes v Praze oznámila předsedkyně mezinárodní poroty soutěže Else Christensen-Redzepovicová. Vybíralo se ze čtyř měst, kromě výše uvedených se přihlásilo také Brno a Liberec. O vítězi se rozhodne příští rok. Všechny finalisty CzechTourism představí v celém světě.
Evropská unie propůjčuje titul Evropské hlavní město kultury vždy na jeden rok jedné nebo více samosprávám. Ty během 12 měsíců mohou Evropě představit, jaký mají kulturní život a jak se rozvíjí. Obě dnes oznámená města, Broumov a České Budějovice, postup do finále moc potěšil.
„Je to cesta. Je to pouť. Je to neuvěřitelný. Pokračujeme v rozvoji našeho města a regionu a hledáme recept na propojení Evropy,“ s radostí říká zakladatel agentury pro rozvoj Broumovska Jan Školník.
Na postup Českých Budějovic do finále nadšeně reagoval i náměstek Českých Budějovic Juraj Thoma: „Mám obrovskou radost. Věřil jsem od začátku, že uspějeme."
V ČR už Evropským hlavním městem kultury byla Praha a Plzeň. Titul se městu uděluje na základě programu do budoucnosti v roce platnosti titulu, kulturní dědictví nebo aktuální nabídky kultury zde nehrají roli.
„Naším cílem bude v letošním roce představit ve světě všechny finalisty soutěže Evropské hlavní město kultury. Konečnému vítězi přinese titul obrovskou publicitu a spoustu turistů, ale musíme využít příležitosti a představit světu i ostatní finality,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „*Titul Evropské hlavní město kultury má obrovské přínosy pro ekonomiku. V průměru přináší mimořádný nárůst HDP o 4,5 % na obyvatele. Efekt začíná působit 2 roky před samotným začátkem kulturního roku a trvá až 5 let po jeho skončení. Ekonomiku posilují investice do infrastruktury, do samotného programu, ale zejména příliv domácích i zahraničních turistů.“
(*Zdroj: Dopadová studie z roku 2019 vypracovaná pro Evropský parlament)
Úspěšná Evropská hlavní města kultury se titulu chopila jako příležitosti, jako katalyzátoru pro kulturní a všeobecný rozvoj. Tak, aby změna nastartovaná díky Evropě znamenala trvalý přínos pro kulturu, společnost a hospodářství.
„Je to cesta. Je to pouť. Je to neuvěřitelný. Pokračujeme v rozvoji našeho města a regionu a hledáme recept na propojení Evropy,“ s radostí říká zakladatel agentury pro rozvoj Broumovska Jan Školník.
Na postup Českých Budějovic do finále nadšeně reagoval i náměstek Českých Budějovic Juraj Thoma: „Mám obrovskou radost. Věřil jsem od začátku, že uspějeme."
V ČR už Evropským hlavním městem kultury byla Praha a Plzeň. Titul se městu uděluje na základě programu do budoucnosti v roce platnosti titulu, kulturní dědictví nebo aktuální nabídky kultury zde nehrají roli.
„Naším cílem bude v letošním roce představit ve světě všechny finalisty soutěže Evropské hlavní město kultury. Konečnému vítězi přinese titul obrovskou publicitu a spoustu turistů, ale musíme využít příležitosti a představit světu i ostatní finality,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „*Titul Evropské hlavní město kultury má obrovské přínosy pro ekonomiku. V průměru přináší mimořádný nárůst HDP o 4,5 % na obyvatele. Efekt začíná působit 2 roky před samotným začátkem kulturního roku a trvá až 5 let po jeho skončení. Ekonomiku posilují investice do infrastruktury, do samotného programu, ale zejména příliv domácích i zahraničních turistů.“
(*Zdroj: Dopadová studie z roku 2019 vypracovaná pro Evropský parlament)
Úspěšná Evropská hlavní města kultury se titulu chopila jako příležitosti, jako katalyzátoru pro kulturní a všeobecný rozvoj. Tak, aby změna nastartovaná díky Evropě znamenala trvalý přínos pro kulturu, společnost a hospodářství.