The tourist season begins: Come to the Czech Republic to experience traditional and new, 62% of Czechs will spend their spring holidays here

The tourist season begins: Come to the Czech Republic to experience traditional and new, 62% of Czechs will spend their spring holidays here

HomeThe tourist season begins: Come to the Czech Republic to experience traditional and new, 62% of Czechs will spend their spring holidays here
After two years, the first tourist season with almost no special coronavirus measures. This is what it currently looks like with tourism not only in the Czech Republic. People are literally looking forward to trips, they are "hungry" for traveling. Domestic hotels, boarding houses, restaurants, spas, castles, chateaux, museums, mountain resorts and other places connected with tourism are ready for guests.
Je to třeba, 62 % Čechů totiž plánuje prožít jarní dovolenou právě v České republice. Vyplývá to z dubnového průzkumu České centrály cestovního ruchu – CzechTourism.
 
Nejčastěji se chtějí obyvatelé České republiky věnovat procházkám, pěší turistice a lehčí cyklistice (35 %). Téměř pětina respondentů má v plánu návštěvu kulturních památek včetně hradů a zámků, zatímco na úplnou relaxaci pomýšlí 17 % dotázaných. Nejčastěji lidé plánují strávit čas v Jihočeském kraji (27 %), průměrnou útratu na osobu pak ve výši 5 838 Kč.
 
„Cestovní ruch přináší peníze i práci do regionů, obcí včetně těch nejmenších vesniček. Máme krásnou zemi, spoustu památek, kouzelných míst a dalších atraktivit v regionech. Jen je třeba tam zahraniční i domácí turisty dostat,“ říká ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš a dodává: „Zároveň je třeba zajistit, že to příliš nezatíží místní, ale naopak zlepší životní úroveň. Velký úkol pro CzechTourism i jeho www.kudyznudy.cz.“
 
„Portál Kudy z nudy bereme jako stěžejní nástroj na podporu domácího cestovního ruchu. Návštěvnost v roce 2021 překročila 21,5 milionů, což znamená 14% nárůst, počet uživatelů se meziročně zvýšil o 16 % na 10,7 milionů,“ říká ředitel CzechTourismu Jan Herget a dodává: „Portál obsahuje na 80 tisíc nabídek, lze se na něm prezentovat zdarma, týdenní newsletter odebírá na 54 tisíc lidí. Neusínáme ale na vavřínech, přicházíme s novinkami jako je regionální členění, další jazykové verze, sekce „zážitky do hodiny“, nové funkcionality včetně propojení s mobilní aplikací, vyhledávání dopravního spojení přes OneTicket a Idos, usnadnění správy obsahu pro pořadatele aj.“
 
Právě digitalizace je pro cestovní ruch klíčová, zabývá se jí i programové prohlášení vlády. Doslova v něm stojí: „Zdigitalizujeme správu v oblasti cestovního ruchu např. systémem e-Turista (od roku 2024), který sníží administrativní zátěž podnikatelů i obcí a zefektivní výběr ubytovacích poplatků.
 
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš potvrzuje: "Digitalizaci chceme řešit velmi aktivně včetně například zavedení evropské digitální identity či zapojení umělé inteligence všude tam, kde je to žádoucí. V projektu e-Turista jde o elektronický systém registrace hostů ubytovacích zařízení v reálném čase, nástroj pro obce na výběr místních poplatků z pobytu či odesílání povinných hlášení cizinecké policii. Na daný projekt je v Národním plánu obnovy, který koordinuje Ministerstvo průmyslu a obchodu a daná komponenta je v gesci Ministerstva vnitra, 30 milionů korun. Podstatou všeho je, zjednodušeně, aby to, co se v regionu díky cestovnímu ruchu vybere, taky pomohlo jeho rozvoji.“   
 
Podle Bartoše je třeba cestovní ruch v regionech maximálně rozjet, před covidem byl obrat této oblasti 309 mld. Kč, odvody do veřejných rozpočtů činily 125 mld. Kč a jen za víza se vybrala téměř 1mld. Kč. Do roku 2023 by tak chtělo Ministerstvo pro místní rozvoj představit zákon o cestovním ruchu, plánuje se také podpora restartu celého odvětví (včetně oživení lázeňství) účinnou kampaní na podporu příjezdového i domácího cestovního ruchu.
 
 „Od května do července chceme spustit jarní vlnu on-line kampaně v zahraničí za 30 milionů korun, další vlnu za 10 milionů plánujeme na podzim. Rozpočty rozdělujeme mezi 14 zemí, klíčové bude Německo, Spojené státy, Velká Británie, Polsko a Slovensko. Hlavní sdělení kampaně? Přijeďte zažít tradiční i nové,“ popisuje plány ředitel Czechtourism Jan Herget a doplňuje: „Jde o dlouhodobý koncept „tradice“, kdy jarní témata budou gastro, sklo, architektura, letní turistické trasy, lázně, podzimní gastro, sklo, Vánoce, zima na horách, lázně. Využít chceme displejovou reklamu na sociálních sítích Facebook/Instagram + v síti Teads.com.“
 
Podle Hergeta se vše samozřejmě odvíjí od celkového rozpočtu České centrály cestovního ruchu, který je nižší než v minulosti. Pokud by se zvýšil, zvýšila by se i konkurenceschopnost České republiky vůči největším konkurentům v cestovnímu ruchu, kterými je Rakousko, Maďarsko, Polsko a Německo. Zachoval by se a zvýšil podíl ČR na celkovém trhu. Také by se lépe pomáhalo a plnily požadavky partnerů CzechTourismu, tedy subjektů, které se na cestovním ruchu podílejí a mají z něj příjmy, jako je Letiště Praha, kraje či podnikatelská sdružení. V neposlední řadě by se mohly lépe diverzifikovat zdrojové trhy a produktová nabídka České centrály cestovního ruchu, tj. České republiky. Vyhnulo by se tak závislosti na jediném hlavním produktu a okolních státech. 

prezentace k tiskové konferenci